Dnes se s notoricky známou společností Boeing podíváme do oblak a vesmíru. Jeden z největších světových výrobců letecké techniky a také největší americký exportér má na trhu silné postavení a působí v průmyslu vojenském i kosmickém. Záběr společnosti, která je tu už od roku 1916, je opravdu široký. Boeing má přes 140 tisíc zaměstnanců jen v USA. Pokud vás zajímá, jak se tato společnost dostala na vrchol, čtěte dál.
Počátky
Boeing má bohatou historii. Jeho příběh se začal psát v roce 1916, když William Boeing založil novou firmu na výrobu letadel zvanou Pacific Aero Products. Téhož roku byl na světě první model hydroplánu B&W. O rok později byla firma přejmenovaná na Boeing Airplane Company a USA vstoupily do 1. světové války. Ta představovala velkou příležitost, protože americké námořnictvo potřebovalo hydroplány pro trénink pilotů.
Společnost námořnictvu dodala dva hydroplány (Modely C), které se těšily velké oblibě, a proto si námořnictvo objednalo dalších 50 kusů. Po skončení války však přišla krize a spousta leteckých firem zkrachovala. Vojenských letadel byl přebytek, a tak se začala využívat i na komerční přepravu. Aby Boeing zůstal na trhu, začal s výrobou nábytku. Od letadel se ale neupustilo a v roce 1919 poprvé vzlétl první komerční hydroplán Boeing B-1.
Ve 20. letech minulého století Boeing vyráběl stíhací bojové letouny a modely, které sloužily jako poštovní letadla pro vládu Spojených států. V roce 1929 byl také vyvinut 12místný třímotorový letoun Boeing 80 pro osobní přepravu. Do jeho vylepšené verze se později vešlo až 18 pasažérů. 30. léta se pak nesla ve znamení vývoje velkého hydroplánu, který by zvládl přepravit cestující i na transoceánských linkách. Jedno z největších letadel své doby se jmenovalo Boeing 314 Clipper a mělo kapacitu až pro 90 lidí. Poprvé vzlétlo v roce 1938 a o rok později pravidelně létalo mezi Spojenými státy a Velkou Británií.
V průběhu 2. světové války se společnost věnovala převážně výrobě bombardérů B-17 a B-29. Po válce však bombardéry nebyly potřeba a Boeing musel propustit 70 tisíc lidí. Nastala druhá krize, kterou bohužel nezažehnal prodej modelu 377 Stratocruiser, jenž byl vyvinut z bombardéru B-29. Tak se ze Stratocruiseru stal po několika úpravách armádní nákladní letoun.
Evropský konkurent Airbus
Hlavním konkurentem Boeingu je evropská společnost Airbus, která na trhu působí více než 50 let. Nejčastěji používaná letadla současnosti jsou modely Boeing 737 a Airbus 320, které patří do kategorie středně velkých letadel, a proto je využívají klasické aerolinky i low-costy. Je tedy pravděpodobné, že jste jedním z nich někdy letěli.
Pokud se ptáte, jaký je mezi letadly od těchto dvou rivalů hlavní rozdíl, důležité je zmínit, že my vlastně žádný nepoznáme. Piloti však ano. Systémy řízení jsou totiž zcela odlišné. Boeing klade větší část odpovědnosti na piloty, kdežto Airbus spoléhá na počítače. Komunikace i ovládání letounů tedy v Airbusech probíhá elektronicky.
Technika pro Apollo, vývoj raketoplánů a doprava na ISS
I přestože letadla od Boeingu, komerční i vojenská, jsou pravděpodobně nejdiskutovanějším tématem, společnost hraje důležitou roli i v dobývání vesmíru. Vyrábí kosmické družice, lodě i nosné rakety. Stojí za výrobou vesmírné lodi Starliner, kterou v blízké době čeká druhý testovací let, a jejím nosičem – raketou Atlas V. Kromě toho se v minulosti podílel na výrobě techniky pro vesmírný program Apollo a v budoucnu bude dopravovat astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici.
William Boeing, zakladatel společnosti
Základy společnosti byly postaveny na znalostech z dřevařského průmyslu, ve kterém Boeing pracoval po studiích na Yaleově univerzitě. Z práce si odnesl peníze, ale také mnoho informací o konstrukcích ze dřeva, na které pak vsadil i při výrobě letadel. Dřevěná letadla zpočátku létala na poštovních linkách, později však přepravovala i platící cestující.