Víte, kdo je největším potravinářským výrobcem a distributorem v České republice i na světě? Jedná se o společnost Nestlé, která působí ve 197 zemích a má pod sebou více než 2 000 ikonických značek. Na trhu působí už více než 150 let, denně prodá přes miliardu výrobků a drží se motta Good food, Good life. Pokud vás zajímá, jak se firma dostala na vrchol, dnešní článek je právě pro vás.
Od kondenzovaného švýcarského mléka až po světoznámého výrobce potravin a nápojů
Příběh světoznámé značky začíná v roce 1866, když společnost Anglo-Swiss Condensed Milk Company otevřela ve Švýcarsku první evropský závod na kondenzované mléko. Henri Nestlé, který založil nadnárodního koncern, začal shodou okolností v roce 1867 prodávat dětskou výživu. Firmy si kvůli výrobě podobných produktů konkurovaly, oběma se však dařilo a v průběhu let začaly rozšiřovat svůj prodej i výrobu do zahraničí. V roce 1905 se společnosti spojily a vznikla firma známá jako Nestlé Group. V té době už Henri vyráběl i čokoládu a společnosti měly více než 20 závodů. Svá zámořská zastoupení tak začaly využívat k expanzi prodejní sítě do Afriky, Asie, Latinské Ameriky a Austrálie. Po fúzi přidal Nestlé do svého portfolia i neslazené kondenzované mléko a mléko sterilované.
Po vypuknutí 1. světové války v roce 1914 se poptávka po čokoládě a kondenzovaném mléku kvůli dlouhé trvanlivosti výrazně zvedla. Mléko bylo populární u ozbrojených sil a britská armáda ho zařadila i do vojenských nouzových přídělů. Válka v Evropě však komplikovala výrobu, a proto firma nakoupila další závody ve Spojených státech a Austrálii. Díky tomu jich ke konci války měla už 40.
S koncem války klesla i poptávka a společnost Nestlé potkala první krize. Ta ale přinesla i mnoho nových příležitostí. Firma dostala profesionální management, vývoj a výzkum byl centralizován a na trh byly uvedeny průkopnické výrobky, jako je Nescafé. V průběhu 2. světové války dodávala firma výrobky jak civilistům, tak ozbrojeným silám a v roce 1947 přidala do svého portfolia i polévky, bujóny a populární kořenící směsi Maggi. Poválečné období pak přineslo další nové produkty, mezi které patřil rozpustný čaj Nestea, Nesquik nebo hotová jídla značky Maggi.
V 70. letech začala společnost vyrábět léčiva a kosmetiku. V 80. letech se kvůli trendu a požadavkům společnosti zaměřila i na zdravou výživu. Mimo toho však začala s prodejem cukrovinek, mezi které patří i světoznámá a velmi oblíbená značka KitKat. V té době svůj příběh odstartovala i značka kávy Nespresso.
Na začátku 90. let založil Nestlé společně s firmou General Mills podnik Cereal Partners Worldwide, který vyrábí a prodává snídaňové cereálie po celém světě. Další společný podnik, Beverage Partners Worldwide, založila firma s The Coca-Cola Company. Ten má pod palcem výrobu a prodej různých značek nápojů včetně Nestea. Nyní Nestlé vyrábí a prodává bonbóny, cereálie, čokolády, tyčinky, kávu, kojeneckou výživu, krmivo pro zvířata, nápoje, kulinářské výrobky a enterální výživu.
Nestlé v České republice a na Slovensku
Základní sortiment značky Nestlé se u nás začal prodávat v roce 1892. V meziválečném období uvedla společnost do provozu 1. závod na výrobu dětské výživy v tehdejší ČSR. V naší zemi byly také vytvořeny populární a silné značky čokolád a cukrovinek, mezi které patří například Orion, JOJO, Hašlerky, Bon Pari nebo DELI.
Neznámnější značky společnosti
- KitKat
- Maggi
- Nescafé
- Nespresso
- Caro
- Orion
- Kofila
- Lentilky
- Kaštany
- Nestlé Fitness
- Nesquik
- Nestea
- Cheerios
- S.Pellegrino
- Perrier
Henri Nestlé, podnikatel a zakladatel společnosti
Lékárník Henri Nestlé uvedl na trh „farine lactée“ (mléčnou moučku), která byla určena pro kojence, jež nemohli být kojeni. Tímto produktem, který byl tvořen kombinací kravského mléka, pšeničné mouky a cukru, se snažil snížit vysokou dětskou úmrtnost. Vývojem moučky však položil základy i celému nadnárodnímu koncernu.