Webbův teleskop objevil vesmírné objekty, pro které neexistuje v astronomii kategorie

Fotografie: NASA, ESA, CSA, M. McCaughrean, S. Pearson
  • V mlhovině Orionu byly objeveny vesmírné objekty, které nejsou ani hvězdy ani planety
  • Pojmenování dostaly Jupiter Mass Binary Objects (JuMBO), jelikož jsou velikostně podobné Jupiteru
  • Vědci neví, zda se jedná o hvězdy, které nedokončily svůj vývoj, nebo o vyvržené exoplanety

Vesmírný dalekohled Jamese Webba nahlédl do mlhoviny Orion, která je jednou z nejbližších oblastí Sluneční soustavy, kde vznikají nové hvězdy. Nachází se od ní 1 344 světlených let a podle space.com v ní existuje na 2 800 mladých hvězd a další vznikají v hustých oblacích prachu a plynu. Přístroj NIRCam (Near-infrared Camera) dokáže proniknout přes velkou část tohoto plynu a kromě vznikajících nových hvězd objevil i volně plovoucí objekty.

Webbův teleskop detekoval na 40 párových obřích vesmírných objektů, které dostaly pojmenování Jupiter Mass Binary Objects (JuMBO). Takzvané potulné planety, které nejsou gravitací přitaženy u žádné hvězdy, kolem které by obíhaly, byly v Orinu objeveny již dříve, ale tento objev byl překvapující z toho důvodu, že plují v párech. Vědci však doposud nejsou schopni říci, zda JuMBO a další potulné planety vznikly z prachu a plynu, ale nepodařilo se jim dokončit vývoj v hvězdu, nebo jde o exoplanety, které byly gravitací jiné hvězdy vyvrženy z jejich oběžné dráhy.

Volně vznášející se objevené objekty mají přibližnou hmotnost Jupitera, ale jsou příliš malé na to, aby byly hvězdy a také je nelze definovat jako planety, jelikož neobíhají kolem žádné hvězdy. Tento objev tak může změnit již existující teorii o formování hvězd a planet. JuMBO jsou složením podobné planetám – analýza objevila v jejich atmosférách páru a metan, ale technicky je nelze prohlásit za planety. Jelikož se navíc vyskytují v párech, rozhodli se je vědci pojmenovat Mass Binary Objects.

Podle theguardian.com jsou tyto vesmírné objekty staré asi milion let, což je z vesmírného hlediska velmi málo a jejich povrchové teploty dosahují asi 1 000 stupňů Celsia. Jelikož ale neobíhají kolem žádné hvězdy, dochází rychle k jejich ochlazování. Nepředpokládá se, že by se na nich mohl nacházet jakýkoliv život, jelikož kromě extrémních teplot se jedná o plynné obry. „V posledním desetiletí si mnoho z nás myslelo, že rozumíme formování hvězd docela dobře. Takže toto je opravdu velmi překvapivý výsledek a hodně se z něj naučíme,“ uvedl profesor astrofyziky Matthew Bate.