V dnešním díle se podíváme na čínského výrobce chytrých telefonů a spotřební elektroniky – společnost Xiaomi. Na trhu je 11 let a působí ve více než 100 zemích světa. Mimo toho je také druhým největším výrobcem mobilních zařízení, má přes 18 tisíc zaměstnanců a mezi jeho hlavní konkurenty se řadí Apple, Samsung nebo třeba Huawei. Pokud vás zajímá, jak se společnost dostala na vrchol, dnešní článek je právě pro vás.
Od softwaru po hardware
Příběh společnosti začal v dubnu roku 2010. Zakladatel Lei Jun, který měl v té době za sebou pár úspěšných projektů, vystudoval informatiku a té se také aktivně věnoval. Proto není žádným překvapením, že za nově vybudovanou značkou Xiaomi měl stát software. Lei se společně se svými partnery chtěl zaměřit na aplikace a online služby, u kterých je vlastní operační systém výhodou, a tak se prvním produktem stal OS MIUI, který firma nabízela různým výrobcům mobilních zařízení. Tento uživatelský systém byl založený na Androidu a designem připomínal iOS.
V roce 2011 firma představila svůj první telefon Xiaomi Mi1, kterým vstoupila do hardwarového světa. Prvotina zažila velký úspěch, což pro domácí trh znamenalo předobjednávku 300 000 kusů zařízení během neuvěřitelných 34 hodin. Lákadlem byl především dobrý výkon a výdrž baterie, velkou roli však hrála i cena v přepočtu přibližně 6 700 Kč.
O rok později přišel na trh model Xiaomi Mi2, který opět nezklamal. Během 3 minut bylo prodáno 50 tisíc kusů, popularita společnosti rostla a Xiaomi se v roce 2014 stalo největším výrobcem chytrých telefonů v Číně. Od té doby začala společnost výrobky distribuovat i do jiných zemí světa a představila spoustu nových řad mobilních telefonů, které se stále drží dvou základních principů – kvality a cenové dostupnosti. Mimo toho však do sortimentu Xiaomi spadají velmi oblíbené fitness náramky a hodinky, televize, reproduktory, sluchátka, elektrické koloběžky i komponenty chytré domácnosti, které jsou rovněž výhodné v poměru cena/výkon.
Xiaomi Studios
Možná jste nevěděli, že společnost vytvořila platformu Xiaomi Studios pro talentované tvůrce, fotografy a filmaře, kteří ke zpracování kvalitního obsahu nepoužívají profesionální techniku, ale chytrý telefon značky Xiaomi. Tak lidé dostávají novou možnost kreativního vyjádření a díky tomu po celém světě vznikají zajímavé filmy a seriály.
Lei Jun, čínský Steve Jobs
Lei Jun je spoluzakladatelem a výkonným ředitelem společnosti, která zásobuje čínský trh (a nyní celý svět) přístroji. Miliardáři se díky jeho úspěchům ve firmě přezdívá čínský Steve Jobs, což musí být jistě velkou poctou, protože Jun k Jobsovi od mládí vzhlíží. Nastartovanou kariéru však měl již před založením společnosti. Po studiích pracoval v jedné z největších softwarových firem v Číně – Kingsoft – a obsadil i post výkonného ředitele. V roce 2000 poté spustil velmi populární online knihkupectví, které o čtyři roky později odkoupil Amazon za 75 miliónů dolarů.