Byla objevena další exoplaneta, rok na ní trvá 8 pozemských hodin

Fotografie: unsplash.com
  • Jedná se o jednu z nejlehčích objevených exoplanet
  • Vzdálená je 31 světelných let a svoji hvězdu oběhne za 8 hodin
  • Exoplaneta je kamenná a teplota zde může dosahovat až 1 500 stupňů Celsia

Nedávno jsme vás informovali o objevu obří exoplanety. Nyní astronomové objevili novou, která je jí opakem. Planeta dostala název GJ 367 b a je jednou z nejlehčích dodnes známých asi 5 000 exoplanet. Svou mateřskou hvězdu oběhne za necelých osm hodin.

GJ 367 b má asi poloviční hmotnost Země s průměrem přes 9 000 km. Pro srovnání dodáme, že je o něco větší než Mars a nachází se ve vzdálenosti 31 světelných let od Země. Tato exoplaneta byla objevena pomocí tranzitní metody a pomocí NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS).

Jedná se o kamennou planetu s nízkou hmotností, která má však vyšší hustotu než Země. Vysoká hustota naznačuje, že planetě dominuje železné jádro. „Tyto vlastnosti jsou podobné Merkuru s jeho neúměrně velkým železitým a niklovým jádrem,“ vysvětluje Szilárd Csizmadia, vedoucí institutu planetárního výzkumu Německého leteckého centra. Jelikož je však exoplaneta tak blízko své hvězdě, která je asi poloviční oproti Slunci, znamená to, že je vystavována extrémnímu záření. Odhaduje se, že více než 500krát silnějšímu, než jaké zažívá Země. Povrchová teplota by tak mohla dosahovat až 1 500 stupňů Celsia. Při této teplotě dochází k tavení hornin i kovů.