Byla objevena exoplaneta 10krát hmotnější než Země

Fotografie: NASA/JPL-Caltech
  • TOI-1075 b se nachází asi 200 světelných let daleko od Země
  • Kolem své hvězdy obíhá tak blízko, že rok na ní trvá 14,5 pozemských hodin
  • Její povrch dosahující více jak 1 000 °C může přinést nové poznatky o atmosférách exoplanet

Astronomové objevili exoplanetu, která spadá do kategorie super-Země. Tyto exoplanety se vyznačují tím, že jsou térestrické – stejně jako Země – ale jsou hmotnější. V naší Sluneční soustavě žádnou takovou planetu nemáme, ale ve vesmíru nejsou nijak vzácné. U těchto super-Zemí pak vědci zjišťují, zda se nenachází v obyvatelné zóně a nemohl by na nich existovat život.

Na této exoplanetě život nenajdeme

Nově objevená exoplaneta TOI-1075 b dle NASA obíhá kolem své hvězdy tak blízko, že je rozžhavená na 1 050 stupňů Celsia, což ji z obyvatelné zóny vyřazuje. Exoplaneta obíhá kolem malé hvězdy, která je od nás vzdálená asi 200 světelných let a je téměř 10krát hmotnější než Země. Oběžná dráha TOI-1075 b je ultrakrátká a než svoji hvězdu oběhne, trvá to pouhých 14,5 pozemských hodin. Vědci odhadují, že její povrch by mohl být tvořen z roztavené lávy. Ačkoliv je tedy nepravděpodobné, že by na této exoplanetě mohla být jakákoliv forma života, mohla by přinést nové informace o tom, jak se planety, jako je ta naše, formovaly.

Na základě pozorování exoplanet vědci vytvářejí různé modely a zjišťují, jaká atmosféra by se na nich mohla nacházet. Taková velká planeta, jako je TOI-1075 b, by podle počítačového modulu měla mít hustou atmosféru z vodíku a hélia. U takto rozpálené planety to ale není příliš možné. A právě to z ní dělá vhodného kandidáta pro získání nových informací o formování planet, ale také o zjišťování druhů atmosfér super-Zemí a o tom, zda vůbec atmosféru mají.

Nově nalezená terestrická exoplaneta patří mezi opravdové obry – pokud byste mohli vstoupit na její povrch, pocítili byste daleko větší gravitaci než u nás. Na této planetě byste vážili třikrát více než na Zemi.