Byla objevena nová černá díra – Zemi je zatím nejblíže ze všech

Fotografie: unsplash.com
  • Od Země se nachází 1 550 světelných let
  • Jedná se dvojhvězdu, přičemž černá díra hvězdu oběhne za 185 dní
  • V této vzdálenost je velmi nepravděpodobné, že by Země mohla být pohlcena

Černá díra vznikne ve chvíli, když se hmotné hvězdy na konci svého života změní v supernovy. Jsou natolik hmotné, že pohltí vše – včetně světla. Jelikož nevyzařují žádné světlo, jsou špatně pozorovatelné a o to hůř se také hledají. Astronomové ji většinou odhalí při interakci s okolní hmotou. Tým astrofyziků z University of Alabama nedávno objevil černou díru, která se nachází k Zemi nejblíže. Tato masivní černá díra představuje hmotnost 12 Sluncí a nachází se pouhých (v měřítkách vesmíru) 1 550 světelných let daleko.

K objevu došli vědci tak, že analyzovali téměř 200 tisíc dvojhvězd, jejichž záření odpovídalo pouze jedné hvězdě, ale na druhou stranu jejich hmotnost byla velká. To vedlo k hypotéze, že hvězdu doprovází další velmi hmotné a neviditelné těleso. Tato černá díra oběhne svoji hvězdu za 185 dní, ale nijak se navzájem neovlivňují. Potvrzení o černé díře tak přišlo až díky analýze doprovodné hvězdy. „Izolované černé díry lze detekovat pouze pomocí gravitační mikročočky, zatímco černé díry v binárních systémech lze snadno detekovat pouze tehdy, když je doprovodná hvězda dostatečně blízko, aby akrece probíhala,“ řekla vedoucí týmu Sukanya Chakrabarti.

Pokud vás zajímá, zda by naše Země mohla být pohlcena černou dírou, je to velmi nepravděpodobné. „Aby byla Země zničena, musela by mít velmi blízké setkání s velkou černou dírou. Výsledky interakce by však byly katastrofální dlouho předtím, než by byla Země zničena. Narušení oběžných drah planet by mohlo Zemi i jinou planetu vymrštit ze Sluneční soustavy, což by bylo stejně špatné a možná i horší, než být pohlcen černou dírou,“ řekl pro newsweek.com astrofyzik Steven Tingay. V Mléčné dráze se nachází sto miliard hvězd a odhaduje se, že je domovem pro miliony černých děr.