Elektronická kůže chce změnit svět virtuální reality

Elektronická kůže chce změnit svět virtuální reality
  • E-skin je novinkou ve světě VR, která má za úkol převést drobná gesta a pohyb prstů do virtuálních světů
  • Díky tomu bychom mohli v budoucnu interagovat s virtuálními objekty na zcela nové úrovni bez nutnosti ovladačů
  • Technologie založená na magnetických polích by se však dala využít i v oblasti AR, robotice či lékařství

V honbě za co nejvěrnější virtuální realitou se nevynalézají jen lepší headsety. Velkou součástí VR má být také pohyb a manipulace s virtuálními objekty. A v této oblasti dodnes stále trochu zaostáváme. Ovladače pro HTC Vive a Oculus Rift jsou sice na vysoké úrovni, ale vždy se dají najít vylepšení. Zajímavým rozšířením by mohla být nově vyvinutá technologie, která chce přinést do světa VR svěží vítr.

Novinkou je ve své podstatě elektronická kůže, které se říká e-skin. V tomto případě jde o měkký a ohýbatelný materiál, který si uživatel na sebe prostě jen navleče jako kus oblečení, díky čemuž poté bude moci interagovat s čistě virtuálními objekty. Vše přitom funguje díky prostým magnetům. Stačí si navléknout tenkou vrstvu této „elektronické kůže“ a přiblížit ruku k magnetu.

Změnami náklonu vaší ruky se začne měnit i napětí a speciálně navržený software dokáže tyto změny v napětí převést do virtuálního pohybu a přiřadit mu různé pokyny. Pro začátek je tak v současnosti možné simulovat třeba ovládání vypínače světel nebo psaní na virtuální klávesnici. Z takového popisu funkcí nevypadá tento vynález nijak zajímavě, ale e-skin ani nemá za úkol nahradit žádnou ze stávajících technologií. Je mnohem pravděpodobnější, že se pouze integruje do jiných částí VR, aby vylepšil interaktivní zážitek.

E-skin

V budoucnosti je ovšem využití této novinky vcelku jasné. V současnosti používané senzory pohybu a kamery nejsou zrovna tím nepřesnějším nástrojem pro zaregistrování menších pohybů prstů a podobných drobnější gest. Ani elektronické obleky pro VR nedokáží registrovat ty nejmenší pohyby. Právě v tom by měla pomoci tato elektronická kůže, která by mohla sloužit pro registraci titěrných pohybů vašich rukou a prstů, čímž by vám mohla dovolit třeba zvedat objekty ve virtuálních světech pouhým pohybem ruky jako ve skutečnosti.

Využití se však nenachází jen ve VR. Také rozšířená realita by mohla takové technologie využít. Účelem AR je přidávání virtuálních prvků do reálného světa. Díky e-skin bychom s nimi mohli snáze interagovat. Převod precizních pohybů do řádky počítačového kódu se může ovšem hodit i v robotice či v lékařství, kupříkladu u protéz končetin.

V současnosti si však musíme na podobné výmysly nechat zajít chuť. Koneckonců se na e-skin stále pilně pracuje, jelikož je pro její fungování zatím využíváno neprakticky velkých magnetických polí. Nyní se tedy pracuje na zmenšení těchto polí, aby mohla technologie registrovat ještě jemnější gesta.

Zdroje: advances.sciencemag.org, theverge.com, futurism.com

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze