Existuje souvislost mezi neléčeným HIV a variantami COVID-19? Vědci mají jasno

Fotografie: pixabay.com
  • Vznik nových mutací by mohl být spojen s oslabeným imunitním systémem lidí, kteří jsou HIV pozitivní a neléčí se
  • Oslabený organismus lidí představuje vhodné prostředí pro vytváření nových mutací viru
  • HIV pozitivní pacienti mohou být nakažení koronavirem i několik měsíců

Vědci z Jihoafrické republiky, kteří objevili variantu omikron, nyní zkoumají novou hypotézu. Vznik nových variant koronaviru by mohl být spojen s oslabeným imunitním systémem lidí, kteří jsou HIV pozitivní a neléčí se. Podle vědců by mohl oslabený organismus lidí představovat vhodné prostředí pro vytváření nových mutací viru.

Vědci zjistili, že HIV pozitivní pacienti, kteří se z různých důvodů neléčí, mohou být nakažení i několik měsíců. „Normálně by váš imunitní systém virus poměrně rychle zničil, pokud by byl plně funkční. U lidí, u kterých je imunita poškozena, vidíme, že virus přetrvává. A nejenže je v těle usazen, rozmnožuje se a díky tomu mutuje,“ uvedla profesorka Linda-Gayle Bekker pro bbc.com.

V Jihoafrické republice byly odhaleny dva zvláštní případy nakažení koronavirem. Jedním z nich je žena, která měla pozitivní test celých 8 měsíců. Za tu dobu virus v jejím těle prošel více než 30 genetickými změnami. Vedoucí týmu Tulio de Oliveira, která potvrdila objev varianty omikron, uvedla, že ve světě bylo vypozorováno 10 až 15 podobných případů. „Je to velmi vzácné. Ale vysvětlení, že lidé, kteří mají potlačenou imunitu, mohou v podstatě stát na počátku virové evoluce, je možné,“ dodává Tulio de Oliveira.