Kolem Země proletěl 15metrový asteroid

Fotografie: unsplash.com
  • Asteroid nazvaný 2022 FB2 proletěl v pondělí kolem Země v blízkosti 150 000 kilometrů
  • Tyto menší asteroidy nejsou pro Zemi nebezpečné
  • Větší asteroidy, které jsou pro Zemi potencionálně nebezpečné, jsou sledovány NASA

Nově objevený asteroid proletěl kolem Země v pondělí 28. března. Asteroid nazvaný 2022 FB2 má v průměru asi 15 metrů a při průletu kolem Země se přiblížil na 150 000 kilometrů. Pro srovnání, Měsíc je od Země vzdálený 385 000 kilometrů. Podle space.com astronomové poprvé zaznamenali asteroid v sobotu 26. března.

Minulý týden ve čtvrtek minul Zemi malý asteroid s názvem 2022 FD1 o velikosti pouhých 3,7 metru. Ten proletěl ve vzdálenosti 8 700 kilometrů. Objevil jej astronom Krisztián Sárneczky, stejně jako asteroid s názvem 2022 EB5, který 11. března opravdu Zemi zasáhl a shořel v atmosféře. Byl objeven pouhé dvě hodiny před dopadem.

Malé asteroidy jako 2022 EB5 jsou četné a dopadají do atmosféry poměrně často, zhruba každých 10 měsíců. Ale jen velmi málo z těchto asteroidů bylo skutečně detekováno ve vesmíru a pozorováno před dopadem. V podstatě proto, že nejdou vidět až do několika posledních hodin a průzkumný dalekohled musí pozorovat přesně to správné místo na obloze ve správný čas,“ uvedl Paul Chodas z NASA, ředitel CNEOS v JPL.

NASA pravidelně sleduje větší asteroidy, které jsou potencionálně nebezpečné a nachází se ve vzdálenosti do 7,5 milionů kilometrů od Země. Je u nich sledována trajektorie, aby astronomové mohli odhadnout potencionální dopad. Další malé asteroidy prolétnou kolem Země 29. března. Budou však velmi malé a ve vzdálenosti vetší než milion kilometrů.