Kolem Země proletí kilometr velký kamenný asteroid

Fotografie: unsplash.com
  • Asteroid byl objeven již v roce 1994 v Austrálii
  • Nejblíže Zemi bude 18. ledna
  • Vidět jej mohou i amatérští astronomové s dalekohledem

Robert McNaught objevil asteroid (7482) 1994 PC1 v Austrálii 9. srpna 1994. Jedná se o velký kamenný asteroid, který mine bezpečně Zemi 18. ledna. Jeho velikost je odhadována na 1 kilometr, což z něj dělá potencionálně nebezpečný předmět. Vzhledem k tomu, jak dlouho o něm astronomové vědí, se však nemusíme ničeho bát – vesmírné těleso bezpečně prolétne kolem Země.

Asteroid proletí ve vzdálenosti necelých dvou milionu kilometrů od Země, což je asi pětinásobek vzdálenosti Měsíce. Ačkoli se může zdát průlet daleko, asteroid bude možné pozorovat amatérským dalekohledem na obloze u souhvězdí ryb. Bude se pohybovat rychlostí necelých 20 kilometrů za sekundu, právě tato rychlost umožní amatérským astronomům zahlédnout asteroid jako světelný bod, který bude podobný hvězdě.

EarthSky uvedl, že asteroid této velikosti zasáhne Zemi přibližně každých 600 000 let. Jelikož byl tento vesmírný objekt objeven již v roce 1994, astronomové mají jeho oběžnou dráhu velmi dobře určenou. Pomocí jeho trajektorie navíc zjistili, že jej zachytili již na dřívějších snímcích z roku 1974. Jeho pohyb tedy pozorují více jak 47 let a tento průlet bude nejbližší k Zemi alespoň na další dvě století.