Meteorit, který dopadl v Anglii v roce 2021, obsahuje stavební kameny života

Fotografie: pixabay.com
  • Asteroid, ze kterého pochází meteorit, měl kdysi kapalnou vodu a obsahuje organické sloučeniny
  • Podle vědců jde o vzácný typ chondritického meteoritu

28. února 2021 se na obloze nad Anglií objevil záblesk, který značil padající meteorit. Ten byl později nalezen na příjezdové cestě k domu v jihozápadní Anglii. Meteor pojmenovaný Winchcombe vážil necelých 300 gramů a stal se prvním meteoritem nalezeným v Anglii od roku 1991. Vědci se tak ihned pustili do jeho analýzy. Asteroidy v naší Sluneční soustavě představují informace o počátcích vzniku života. Jedná se o pozůstatky z dob, kdy se Sluneční soustava teprve vytvářela.

Jde o vzácný typ meteoritu s aminokyselinami

Poté, co vědci analyzovali úlomky z meteoritu, zjistili, že asteroid, od kterého se meteorit odlomil, měl kdysi kapalnou vodu a samotný úlomek obsahuje organické sloučeniny, včetně aminokyselin. Některé z nich jsou důležité pro život na Zemi. „Studium organického inventáře meteoritu Winchcombe nám poskytlo okno do minulosti, jak jednoduchá chemie nastartovala vznik života při zrodu naší Sluneční soustavy,“ řekla vedoucí výzkumu Queenie Chan.

royalholloway.ac.uk jde o vzácný chondritický meteorit bohatý na uhlík. Přibližně jen 4 % všech nalezených meteoritů obsahují až 3,5 % hmotnosti uhlíku. „Pády meteoritů se dějí po celý rok, ale to, co dělá tento dopad meteoritu tak jedinečným, je to, že se jedná o první meteorit, který byl pozorován očitými svědky, zaznamenán a nalezen ve Velké Británii za posledních 30 let,“ uvedla doktorka Chan.

Díky brzkému nálezu po dopadu se také razantně snížila šance, že by došlo k pozemské kontaminaci, proto vědci předpokládají, že organická hmota nalezená uvnitř je stejná, jako když asteroid putoval vesmírem. „Winchcombe patří k vzácnému typu uhlíkatého meteoritu, který obsahuje bohaté zásoby organických sloučenin a vody,“ řekla Chan. Co přesně způsobilo to, že na Zemi vznikl život, je stále záhadou, ale organické látky nacházející se v meteoritech by mohly vědce přivést k odpovědi.