Nad Francií se včera rozzářila obloha. Důvodem byl padající meteorit

Fotografie: unsplash.com
  • Objevil jej maďarský lovec asteroidů Krisztián Sárneczky
  • Je to teprve posedmé, co se podařilo asteroid detekovat před vstupem do atmosféry
  • Takto malé asteroidy nejsou předmětem hledání, jelikož pro Zemi nepředstavují riziko

Lovec asteroidů Krisztián Sárneczky zahlédl z observatoře v Maďarsku malý asteroid pojmenovaný Sar2667 (nyní označen jako 2023 CX1). Informaci předal Evropské kosmické agentuře (ESA) ještě několik hodin předtím, než vstoupil do atmosféry. „Objevil jsem toto malé těleso během rutinního lovu blízkozemních objektů. Okamžitě bylo zřejmé, že je to blízkozemní objekt, ale po obloze nebyl nijak zvlášť rychlý, protože mířil přímo k nám,“ uvedl Sárneczky pro space.com. Není to poprvé, co se mu podařilo najít ještě před průletem atmosférou asteroid – minulý rok v březnu jej objevil pouhé dvě hodiny před průletem.

ESA uvedla, že asi metrový meteorit vstoupil do zemské atmosféry nad severní Francií a celkově to bylo teprve posedmé, kdy byl dopad asteroidu předpovězen. Jen poslední tři předpokládané dopady byly v rámci posledních 12 měsíců, což značí, jak se poslední dobou detekce asteroidů rychle rozvíjí. Asteroid o velikosti jednoho metru nepředstavuje žádné riziko. Je to ale zajímavá podívaná.

Takto malé asteroidy nejsou nijak hlídány, jelikož shoří v atmosféře. NASA sleduje větší asteroidy, které by již mohly pro Zemi představovat nějaké riziko – doposud však nebyl nalezen žádný takový nalezen. Stát se to ovšem může kdykoliv, proto jsou neustále vyvíjeny nové technologie jak pro hledání těchto objektů, tak pro řešení této na první pohled bezvýchodné situace. Názornou ukázkou byla mise DART, která měla za úkol narazit do asteroidu a vychýlit ho z oběžné dráhy. Tento asteroid pro nás žádnou hrozbu nepředstavoval, ale názorně demonstroval, že je možné takto předejít katastrofě.