NASA a SpaceX budou zkoumat možnosti, jak prodloužit životnost Hubbleova teleskopu

• Hubleův teleskop pozoruje hluboký vesmír už přes 30 let
  • Byl umístěn na oběžnou dráhu do výšky 600 kilometrů, časem však klesá
  • NASA ve spolupráci se SpaceX provedou studii, zda by šlo bezpečně dalekohled posunout výše na oběžnou dráhu

Hubbleův teleskop odstartoval ze Země v dubnu roku 1990 a od té doby poskytuje vědcům nový pohled na vesmír. Do vypuštění teleskopu Jamese Webba byl nejvýkonnějším teleskopem ve vesmíru. Během pobytu na oběžné dráze ho navštívilo celkem pět skupin astronautů, kteří jej opravovali a modernizovali. Hubbleův dalekohled byl umístěn na oběžnou dráhu Země do výšky přibližně 600 km, ale jak plyne čas, začíná výšku pomalu ztrácet. Pokud by se podařilo dalekohled dostat zpět do správné výšky, mohlo by to jeho životnost prodloužit.

NASA se domluvila se SpaceX, že společně provedou studii, zda by posunutí Hubbleova teleskopu bylo proveditelné pomocí kosmické lodi Dragon. Studie by měla trvat až šest měsíců a zda se tedy někdy tato mise bude konat, zatím není jasné.

Aktuálně dalekohled Zemi obíhá ve výšce necelých 540 kilometrů a je více jak 50% šance, že v roce 2037 spadne na Zem. Tomu by však NASA zabránila již připraveným plánem, který by bezpečně teleskop deorbitoval do konce tohoto desetiletí. Deorbitace by však proběhla pouze tehdy, pokud by nedošlo k posunutí dalekohledu na oběžné dráze do původní polohy, což by jeho životnost prodloužilo o další roky. „Pokud bychom mohli dosáhnout takové výšky na oběžné dráze, snadno bychom přidali misi 15 až 20 let života,“ řekl Patrik Crouse, projektový manažer Hubbleova teleskopu.

Mise, jako je servis Hubbleova teleskopu, by nám pomohla rozšířit vesmírné schopnosti, aby nám všem nakonec pomohla dosáhnout našich cílů stát se vesmírnou, multiplanetární civilizací,“ řekla Jessica Jensen, viceprezidentka pro zákaznický provoz a integraci ve SpaceX. NASA uvedla, že pokud by se tato mise ukázala jako proveditelná, mohlo by to do budoucna znamenat možnost oprav i pro jiné kosmické lodě, které jsou umístěné na oběžné dráze.