Podívejte se, jak v Dukovanech mění jaderné palivo za čerstvé

Podívejte se, jak v Dukovanech mění jaderné palivo za čerstvé
Fotografie: ČEZ
  • K vyvážce jaderného paliva slouží zmodernizovaný zavážecí stroj
  • Energetici musí kvůli rozsáhlým kontrolám vybavení na tři týdny z reaktoru vyvézt veškeré palivo do sousedního bazénu skladování

Úplnou vyvážku jaderného paliva v z reaktoru druhého výrobního bloku zahájiil v pátek v noci energetici Jaderné elektrárny Dukovany. Manipulaci s palivem, které je jednou z klíčových procesů elektrárny, provedou pomocí tzv. zavážecího stroje, na kterém byly před pár dny dokončeny modernizační práce za téměř 60 milionů korun. Vyvážka paliva 349 palivových kazet a 37 absorbátorů bude probíhat nepřetržitě a potrvá necelé čtyři dny.

V rámci plánované odstávky druhého bloku pro výměnu paliva, která začala předminulý pátek a potrvá do února příštího roku, budou energetici provádět nejen výměnu jedné čtvrtiny paliva za čerstvé, ale provedou také rozsáhlé kontroly tlakové nádoby reaktoru i dalších zařízení primárního okruhu, jako jsou například parogenerátory a hlavní cirkulační čerpadla. K tomu, aby mohli některé práce provést, musí na tři týdny z reaktoru vyvézt veškeré palivo do sousedního bazénu skladování.


Vyvážka bude probíhat za pomocí zavážecího stroje, který je jedním z nejdůležitějších zařízení nezbytných k zajištění provozu jaderné elektrárny. Jeho některé části byly v uplynulých týdnech modernizovány. Poprvé po 35 letech provozu se tak zavážecí stroj bude pohybovat po zcela nových kolech i kolejové dráze, která je součástí nejpřísněji sledovaného prostoru tzv. postamentu bloku na reaktorovém sále,“ vysvětluje Roman Havlín, ředitel elektrárny Dukovany.

Elektrárna má tyto zavážecí stroje celkem dva a oba prošly „omlazovací kůrou“, díky které budou moci spolehlivě sloužit dalších 30 let. Hmotnost každého stroje je 50 tun a pohybuje se po kolejové dráze, která propojuje tři hlavní oblasti – reaktor, bazén skladování použitého paliva a šachtu č.1, která slouží pro zavezení čerstvého paliva nebo pro zavezení použitého paliva do obalových souborů.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze