Sousední galaxie Andromeda roste díky požírání okolních galaxií

• Ke zjištění došlo díky hvězdokupě pojmenované Dulaisova struktura
  • Hvězdokupa se dříve nacházela mimo galaxii Andromeda, nyní je ale její součástí
  • Astrofyzici pozorují Andromedu kvůli Mléčné dráze, která se nedá tak dobře studovat, jelikož se v ní nacházíme

Andromeda je spirální galaxie nacházející se asi 2,5 milionu světelných daleko od Země. Je to nejbližší soused naší Mléčné dráhy a předpokládá se, že se jednou tyto dvě galaxie srazí. Tým vědců vedený astrofyzikem z Univerzity of Sydney nyní objevil důkazy, že Andromeda roste díky požírání okolních galaxií.

Astronomové objev učinili na základě kulové hvězdokupy zvané Dulaisova struktura, která se nyní nachází uvnitř Andromedy, ale dříve se nacházela mimo ni. „Během posledních několika desetiletí jsme si uvědomili, že galaxie rostou požíráním menších systémů,“ uvedl profesor Geraint Lewis. Podle vědců Andromeda pohltila naposledy galaxii někdy před pěti miliardami let a ještě dříve mezi 8 až 10 miliardami let. Vesmír je starý 13,8 miliard let, což znamená, že k „pojídání“ okolních galaxií docházelo v počátcích vesmíru, kdy se okolní hmota nacházela blíže, než je tomu dnes, jelikož se vesmír neustále rozpíná.

Pozorování Andromedy kvůli Mléčné dráze

Astrofyzici studují Andromedu, aby pochopili, jak se vyvinula naše Mléčná dráha. Jelikož se naše Země nachází v Mléčné dráze, hůře se zevnitř pozoruje, je tak snazší studovat jinou galaxii, která je naší podobná. „Chceme vědět, zda Mléčná dráha udělala totéž – nebo je to jinak? Obojí má zajímavé důsledky pro celkový obraz o tom, jak se galaxie tvoří,“ řekl profesor Lewis.

Ačkoliv podle space.com jsou určité důkazy o tom, že i naše galaxie mohla v minulosti pohltit jiné menší, nebylo to zatím potvrzeno. Nyní je však ale jasné, že se tak děje u vesmírného souseda. „Tento nový výsledek poskytuje jasnější obrázek o tom, jak se náš místní vesmír spojil – říká nám to, že alespoň v jedné z velkých galaxií docházelo k tomuto sporadickému pohlcování malých galaxií,“ uvedl Lewis. V Mléčné galaxii, která má průměr přibližně 200 000 světlených let, je až 400 miliard hvězd a více něž 100 miliard planet. Naše Sluneční soustava je vzdálena asi 26 tisíc světelných let od galaktického jádra.