Amazon

Tajemství nejúspěšnějších společností
Amazon
Fotografie: Reuters
  • Amazon je jeden z největších zasilatelských obchodních řetězců světa
  • Jeho cena byla v roce 2019 vyčíslena na 875 miliard dolarů
  • Původně obchodoval jen s knihami, dnes ale nabízí i vybavení pro domácnost, hudbu, filmy, elektroniku nebo třeba šperky
  • V roce 2007 přišel na trh se svou elektronickou čtečkou Kindle, díky které zájem o podobná zařízení prudce vzrostl

V minulém díle jsme se podívali na úspěchy soukromé vesmírné společnosti SpaceX, kterou založil nejbohatší muž světa – Elon Musk. Dnes nás čeká internetový obchod Amazon, jehož zakladatelem je příhodně Jeff Bezos – druhý nejbohatší muž planety. Tato společnost je tak úspěšná, že rostla i v dobách ekonomické krize. Pokud vás zajímá, co ji vyneslo na vrchol, čtěte dál.

Začátky: z garáže až na burzu

Americký programátor Jeff Bezos založil Amazon v roce 1994 v Seattlu. Jeho původním plánem bylo vytvořit firmu, která by se zabývala prodejem knih na internetu, ale postupem času se Amazon dopracoval k prodeji produktů do domácnosti, filmů, elektroniky nebo softwaru. Teď na Amazonu seženete prakticky cokoliv. Když společnost začínala, internet byl v plenkách. Bezos v něm viděl velkou příležitost a chtěl ho spojit s maloobchodním prodejem. Knihy se zdály jako dobrá volba, protože mířily a míří na globální trh. Mimo toho jsou relativně levné a jejich nabídka je téměř nekonečná.

Počáteční investice činila bezmála 250 tisíc dolarů. Tyto peníze Bezos získal od rodičů. Úspěšná společnost své kořeny zapustila v garáži Bezosova domku na předměstí, odkud byla také odeslána první prodaná kniha, kterou Bezos sám zabalil. Garáž byla tedy kanceláří, skladem i distribučním centrem. Mezi první zaměstnance patřili programátoři Shal Kaphan a Paul Barton-Davis, kteří vytvořili internetovou stránku a databázi knih. Amazon.com byl poprvé spuštěn 16. července 1995 a obsahoval 200 tisíc knižních titulů. Tato nabídka se postupem času samozřejmě rozšiřovala.

I přestože původní business plán v prvních pěti letech počítal s nulovým ziskem, Bezos si velmi rychle získal zákazníky ve všech 50 státech USA a v dalších 45 zemích světa. O dva roky později byl Amazon známý pod reklamním sloganem „největší obchod s knihami na světě“. V průběhu pěti let se online knihkupectví měnilo na internetový obchod se vším možným, ale knihy pořád zůstávaly primárním zbožím. V roce 2000 měl Amazon už čtyři zahraniční pobočky a jeho tržní hodnota překonala hranici 25 miliard dolarů. Tím se Jeff Bezos dostal do první desítky nejbohatších lidí na světě. Firma měla i krušnější léta, ale díky úsporným řešením a výborné strategii se vždy nakonec povedlo vše otočit k lepšímu.

Velkým milníkem se stala čtečka elektronických knih Amazon Kindle, která je založená na technologii elektronického papíru. Elektronický papír umožňuje lepší čitelnost a delší výdrž baterie než třeba LCD displej. První generace tohoto zařízení byla uvedena na trh v roce 2007.

Amazon Kindle

V průběhu let 2013 až 2017 zvýšil Amazon své celkové tržby ze 74,5 miliard na 178 miliard dolarů. V roce 2019 dosáhly tržby neskutečných 280,5 miliard dolarů.

Strategie: zákazník na prvním místě

Posláním společnosti je zvyšování laťky zákaznické spokojenosti a zkušenosti s online nakupováním. Toho se snaží docílit pomocí samotného internetu a technologií, které pomáhají zákazníkům najít, objevit a koupit cokoliv si přejí.

Amazon

Bezosův neobyčejně efektivní marketing je tedy primárně zaměřen na zákazníka. Na Amazonu si člověk může vložit zboží do tzv. wish listu, který poté ukáže členům rodiny nebo přátelům. Mimo toho stránka nabízí i prostor k napsání vlastní recenze na knihu či film. Tyto možnosti v internetovém obchodu vytvořily komunitu, která propojuje uživatele z celého světa.

„Alexa, get started.“

Nyní se krátce podíváme na produkty nebo služby, které jsou součástí samotné značky Amazon. Alexu jistě znáte. Jedná se o virtuální asistentku, která je založená na umělé inteligenci. Umí odpovídat na otázky a poslouchá hlasové pokyny. Přehraje hudbu, sdělí vám, jaké je venku počasí, pustí audioknihu i nastaví budík. Umí ale také ovládat další zařízení chytré domácnosti. Alexa byla poprvé nasazena do chytrých reproduktorů od Amazonu – Echo.

Amazon se také pyšní hudební streamovací službou Amazon Music nebo placenou videotékou filmů a seriálů Amazon Prime.

Vizionář Jeff Bezos, první člověk s majetkem přesahujícím 200 miliard dolarů

Jeff Bezos

Zakladatelem, prezidentem a výkonným ředitelem společnosti Amazon je známý miliardář a vizionář Jeff Bezos. V roce 2020 se stal prvním člověkem na planetě s majetkem, který přesahoval hranici 200 miliard dolarů. Není tomu ale tak dávno, co ho ve jmění předběhl zakladatel společnosti SpaceX – Elon Musk.

Zajímavosti:

  • Původní jméno internetového obchodu bylo Cadabra.com. Tento název představuje kratší verzi pro zaklínadlo Abracadabra.
  • Když se společnost přejmenovala, Bezos trval na tom, aby se obchodu říkalo Amazon.com, kvůli tomu, aby lidé věděli, jakou doménu mají na internetu hledat.
  • Aktuální logo Amazonu bylo navrženo tak, aby zobrazovalo úsměv, který přechází z A do Z.
  • Společnost dříve vyráběla psací stoly z dveří. Tím ušetřila peníze.
  • Čtečce Kindle se prvně přezdívalo Fiona. Toto jméno patřilo postavě z knihy Diamantový věk od Neala Stephensona.
  • Amazon měl i svůj vlastní telefon.
  • V roce 2013 Amazon spadl na 49 minut. Za tento čas ztratil 5,7 miliónů dolarů.

Logo Amazonu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze