Vědci objevili dvě exoplanety, které se skládají především z vody

Fotografie: NASA, ESA
  • Exoplanety se nacházejí v planetárním systému vzdáleném 218 světelných let daleko od Země
  • Podle hmotnosti a hustoty došli astronomové k závěru, že jsou z větší části složené z vody
  • Kolem své hvězdy obíhají tak blízko, že je voda nejspíše ve formě páry

Vědecký tým z Montrealské univerzity vedený Caroline Piauletovou našel důkazy, že dvě exoplanety, které obíhají kolem červeného trpaslíka, jsou z velké části tvořeny vodou. Obě se nacházejí v jednom planetárním systému, který je vzdálený od Země 218 světelných let v souhvězdí Lyry. Jedná se o planety Kepler-138c a Kepler 138d.

Obě exoplanety byly pozorovány pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu a již vysloužilého dalekohledu Spitzer. NASA uvedla, že voda nebyla u exoplanet Kepler přímo detekována, ale astronomové porovnáváním velikostí a hmotností planet došli k závěru, že až polovina jejich objemu by měla být tvořena z materiálu který je lehčí než kámen, ale těžší než vodík nebo helium, které tvoří většinu plynných obrů. Nejpravděpodobnějším kandidátem na složení je tak voda.

Je to zatím nejlepší důkaz pro vodní světy – typ planety, o které astronomové již dlouhou dobu teoretizovali, že existuje“ uvedl spoluautor studie Björn Benneke. Obě planety jsou objemově více jak třikrát větší něž Země a dvakrát těžší – mají ale mnohem nižší hustotu než Země. Planety však nejspíše neobsahují oceány s vodou jako tady. Teplota v atmosféře Kepler-138d se pravděpodobně pohybuje nad bodem varu, astronomové tak předpokládají, že bude tvořena z páry. V jakém stavu se však voda nachází pod atmosférou zajím není jasné.

Exoplanety v obyvatelné zóně

Ani jedna planeta se nenachází v takzvané obyvatelné zóně, jelikož kolem své hvězdy obíhají příliš blízko. Podle dat z Hubbleova i Spitzerova dalekohledu však výzkumný tým našel důkazy o nové exoplanetě v tomto planetárním systému – Kepler-138e – která by se měla nacházet v obyvatelné zóně. Tato planeta je malá a rok na ni trvá pouhých 38 dní. Další informace o této exoplanetě jsou však zatím záhadou. „Jak se naše nástroje a techniky stanou dostatečně citlivými na to, aby našly a studovaly planety, které jsou dále od jejich hvězd, můžeme začít nacházet mnohem více těchto vodních světů,“ uvedl Benneke.