Vědci objevili obří exoplanetu. Rok na ní trvá pouhých 16 hodin

Fotografie: unsplash.com
  • Poprvé byl „horký Jupiter“ objeven v roce 2020 sondou NASA
  • Exoplaneta je pětkrát hmotnější než Jupiter a je extrémně žhavá
  • V budoucnu chtějí astronomové pokračovat v bližším zkoumání

Mimo naši sluneční soustavu vědci stále hledají exoplanety (planeta, která obíhá kolem jiné hvězdy, než je Slunce), které by byly podobné naší Zemi. Mezi nejzáhadnější exoplanety, které byly dosud objeveny, patří takzvané „horké Jupitery“. Jedná se o planety, které mají podobnou, nebo vyšší hmotnost než Jupiter a obíhají kolem své hvězdy velmi blízko. Vědci doposud objevili asi 400 horkých Jupiterů. Jak tyto obři vznikly, je však zatím nevyřešená záhada.

Astronomové nyní objevili jeden z ultrahorkých Jupiterů. Je přibližně pětkrát hmotnější než Jupiter, asi o 35 % větší a kolem své hvězdy obletí za pouhých 16 hodin. Takto krátká oběžná dráha je nejkratší u všech doposud známých plynných obrů. Hvězdu obíhá ve vzdálenosti asi 2,4 milionu kilometrů. Pro srovnání uvedeme, že Merkur obíhá Slunce ve vzdálenosti necelých 58 milionu kilometrů. Povrch této planety, v místě otočeném směrem k hvězdě, dosahuje až neuvěřitelných 3 500 stupňů Celsia.

Planetu objevila poprvé v roce 2020 sonda NASA Transiting Exoplanet survey Satellite (TESS). Planeta je označena jako TOI-2109b a jde o druhou nejžhavější dosud detekovanou planetu. „Během jednoho, nebo dvou let můžeme být schopni zjistit, jak se planeta přibližuje ke své hvězdě,“ říká Ian Wong, hlavní autor objevu, který je uveden v Astronomical Journal, jelikož je výsledkem spolupráce týmu TESS s dalšími výzkumníky z celého světa.

Vědci doufají, že v blízké budoucnosti budou moci pozorovat TOI-2109b pomocí výkonnějších nástrojů, včetně Hubbleova dalekohledu, který bude již brzy spuštěn. Bližší pozorování by mohlo osvětlit podmínky, kterými horké Jupitery procházejí při vpádu do své hvězdy, uvedl EurekAlert.