Vědci objevili temnou hmotu u galaxií, které existovaly před 12 miliardami let

• Doposud nebylo možné detekovat temnou hmotu z doby před více než 8 až 10 miliardami let
  • Temná hmota nevyzařuje světlo ani energii, ale vědci jsou přesvědčeni o její existenci díky gravitaci
  • Pro pozorování vzdálených galaxií obsahujících temnou hmotu využili několik observatoří

Vědci z univerzity v Japonsku objevili temnou hmotu kolem galaxií, které existovaly před 12 miliardami let. To představuje zatím nejranější odhalení této látky, která je důležitou součástí vesmíru. Co vlastně je temná hmota? Je to materiál, který vědci nikdy neviděli, ale vysvětluje, proč galaxie drží takové množství hvězd u sebe. Temná hmota je zcela neviditelná, nevyzařuje žádné světlo ani energii. To způsobuje, že nemůže být pozorována. Vědci se domnívají, že temná hmota existuje na základě její gravitace a různé galaxie obsahují různé množství temné hmoty.

Objevení temné hmoty, která existovala před 12 miliardami let, je o miliardy let dále, než doposud vědci mohli studovat. To by mohlo změnit pravidla kosmologie. Studovat však tak vzdálené objekty je velmi těžké. Světlu trvá miliardy let, než doputuje do dalekohledu, který jej zachytí – vědci se tak dívají do galaxií, které už nemusí existovat. Ještě náročnější je to u temné hmoty, která žádné světlo nevyzařuje a vědci ji měří podle její gravitace, která způsobuje deformaci okolního prostoru. Čím se však galaxie nacházejí dále, tím hůře se touto technikou temná hmota dá zjistit.

Z důvodu zkreslení v měření v předchozích studií vědci nebyli schopni detekovat temnou hmotu z doby před více než 8 až 10 miliardami let. To vzbuzovalo otázku, zda temná hmota existovala už od počátku vzniku vesmíru, tedy před 13,7 miliardami let. Aby mohl výzkumný tým vedený Hironao Miyatake temnou hmotu pozorovat v takto vzdálené galaxii, použil několik observatoří k pozorování kosmického mikrovlnného pozadí (CMB), což jsou zbytky záření z Velkého třesku, případně z rané doby vesmíru.

Byl jsem šťastný, že jsme otevřeli nové okno do této doby. Před 12 miliardami let byly věci velmi odlišné. Vidíte více galaxií, které jsou v procesu formování a začínají se tvořit také první kupy galaxií,“ řekl Miayatake pro eurekalert.org. Kupy galaxií představují 100 až 1 000 galaxií, které jsou navzájem svázané gravitací s velkým množstvím temné hmoty. Miyatake ale podotkl, že nález zatím není stále jistý a musejí jej ověřit získáním dalších dat i pozorováním.