Vědci objevili vodu v rekordně vzdálené galaxii

Fotografie: National Radio Astronomy Observatory
  • Vědci zkoumali galaxie z raného vesmíru
  • Našli značné množství vody a oxidu uhelnatého
  • Podle teorie se tak mohl život začít objevovat už záhy po vzniku vesmíru

Vědecké výzkumy se už nezaměřují pouze na hledání exoplanet, ale snaží se také přijít na to, jaké podmínky na nich panují – jinými slovy, zda na nich může být prostředí příznivé pro život. Jeho základním předpokladem je voda – a právě na její hledání se zaměřil projekt v National Radio Astronomy Observatory. Astronomové pomocí soustavy ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) zkoumají masivní galaxii, která se zformovala v raném vesmíru a nazývá se SPT0311-58. Je od Země vzdálena 12,88 miliardy světelných let, ale i přesto vědci odhalili stopy vody a oxidu uhelnatého. Vzhledem k tomu, že tyto dvě sloučeniny byly zjištěny v hojném množství, se vědci se domnívají, že molekulární vesmír byl naplněn těmito prvky krátce poté, co molekuly vznikly ve hvězdách. Výzkum představuje dosud nejpodrobnější studii obsahu molekulárního plynu v galaxiích z raného vesmíru.

SPT0311-58

Objev rovněž představuje nejvzdálenější detekci vody v galaxii, v níž se tvoří hvězdy. SPT0311-58 se skládá ze dvou galaxií, které byly objeveny v roce 2017 a obě patří do epochy reionizace. Tato epocha nastala v době, kdy byl vesmír starý pouhých 780 milionů let, což je asi pět procent jeho současného stáří. V této době se rodily první hvězdy a galaxie.

K objevu molekul vody a oxidu uhelnatého vědci využili přístroj ALMA a zaměřili se na větší z obou galaxií. Kyslík a uhlík jsou prvky první generace a v molekulární formě oxidu uhelnatého a vody jsou nezbytné pro život, jak ho známe.

ALMA

Možnost studovat galaxie z raného vesmíru je důležitá, protože vědcům umožňuje dozvědět se více o tom, jak se vesmír rodil, rostl a vyvíjel. Galaxie z raného vesmíru vytvářejí hvězdy tisíckrát rychleji než hvězdy v Mléčné dráze. Vědci se studiem galaxie SPT0311-58 a dalších galaxií z raného vesmíru ještě zdaleka neskončili. Jednou ze zásadních otázek, na kterou se vědci snaží odpovědět, je, jak mohly galaxie v raném vesmíru tak rychle nashromáždit tolik prachu a plynu. To bude předmětem dalšího výzkumu.