Slogan „Just Do It“ a logo s fajfkou může znamenat jen jedno – Nike. Firma je největším výrobcem sportovního oblečení a obuvi. Má přes 75 tisíc zaměstnanců a konkuruje jí stejně významná značka Adidas. Pokud vás zajímá, jak se z malé firmy prodávající japonskou obuv stal fenomén, jste na správné adrese.
Z Japonska do celého světa
Příběh společnosti začal spojením sportu a obchodu. Firma zvaná Blue Ribbon Sports byla totiž založena americkým univerzitním trenérem atletiky Billem Bowermanem a jeho žákem Philem Knightem, který studoval obchodní akademii. V počátcích, tedy od roku 1964, se společnost zabývala distribucí japonské obuvi. Prodávala značku Onitsuka Tiger, která je nyní známá pod jménem Asics. A protože se firmě dařilo, rychle rostla.
V roce 1971 byla spolupráce s japonským výrobcem tenisek zrušena a vznikl Nike. Název společnosti zakladatelé přebrali od řecké bohyně vítězství a zanedlouho představili první plně autorské tenisky Nike Waffle Trainer. Jejich podrážka připomínala vafle a boty byly velmi populární. V této době bylo také představeno legendární logo Swoosh (vlnovka), které navrhla studentka Carolyn Davidson jen za 35 amerických dolarů.
Rok 1979 byl pro společnost zásadní. Nike si totiž patentoval novou technologii Air v podobě vzduchového polštářku v podrážce, který zákazníkům sliboval lepší odpružení. V roce 1982 poté společnost představila první model Nike Air Force.
Nike je notoricky známý pro své spolupráce s významnými a úspěšnými sportovci. Jedna z přelomových přišla už v roce 1984, když společnost navázala partnerství s Michalem Jordanem a představila značku Jordan. O čtyři roky později vznikla první kampaň s mottem „Just Do It“, která velmi přidala na popularitě společnosti.
V 90. letech se kolekce obuvi rozšířila o streetwearové boty, oblečení a doplňky. V roce 1996 poté společnost podepsala smlouvu s americkým profesionálním golfistou Tigerem Woodsem. Začátek 21. století byl provázen zásadními milníky. V roce 2003 navázal Nike partnerství s dvěma basketbalisty – LeBronem Jamesem a Kobem Bryantem. O rok později pak firma odkoupila za více jak 300 miliónů dolarů značku Converse. V roce 2012 se Nike stal oficiálním dodavatelem pro sportovní asociaci NFL a o tři roky později obuv a oblečení dodával i NBA.
Společnost své výrobky neustále inovuje. Staré modely bot převléká do nových kabátků a vymýšlí ojedinělé designy. Již od počátků svého působení sází na masivní reklamní kampaně a cílí na mladé publikum. Tak se ze sportovních tenisek stal trend a móda, kterou má, anebo chce mít, na noze téměř každý. Značka Nike je pro mnohé zárukou kvality a pohodlí.
Výrobky a služby
Nike mimo sportovních a streetwearových bot prodává také oblečení. V nabídce společnosti najdeme výrobky vhodné téměř na jakýkoliv sport. To však není vše, co značka nabízí. Využít můžeme i aplikaci Nike Training Club, která je plná domácích tréninků, výživových rad a tipů od odborníků. Ve volné chvíli si navíc můžeme poslechnout zajímavý anglický podcast Trained, který přináší exkluzivní informace z populárního světa fitness.
Phil Knight, zakladatel společnosti
Jeden z nejvýznamnějších představitelů mezinárodního obchodu a zakladatel americké korporace Nike, Inc. působil na postu generálního ředitele společnosti v letech 1964–2004. Momentálně je předsedou správní rady a možná jste zaznamenali, že v roce 2017 vydal knihu Umění zvítězit, která pojednává o něm a samotném vývoji společnosti.