Zatímco většina konvenčních obchodů s potravinami v České republice začíná postupně využívat samoobslužné pokladny, prodejna Round the Clock je otevřena 24 hodin 7 dní v týdnu, nakupujete v ní úplně sami a bez nutnosti mít hotovost. Na adrese Rýmařovská 561, Praha 18 Letňany jsme byli svědky otevření první prodejny Round the Clock. V čem se liší od klasických obchodů?
Nákup ve tři hodiny ráno? Není problém
Jedním z nejzásadnějších rozdílů oproti klasickým prodejnám je nepochybně otevírací doba, která je nepřetržitá. Zákazníci tak mohou přijít například o půlnoci nebo ve tři ráno, otevřít dveře prodejny pomocí telefonu a pustit se do nakupování.





Díky tomu, že je celá prodejna prošpikovaná kamerami a také anténami schopnými rozpoznat pohyb zboží, jsou rovněž eliminovány případy krádeží. Vždy platí, že v jeden čas může být na prodejně pouze jeden zákazník s účtem v aplikaci Round the Clock (s případným doprovodem), po jehož odchodu se do obchodu dostane teprve další zákazník. A jak vlastně funguje aplikace Round the Clock?
Jednotlivé produkty jsou opatřeny RFID štítky, díky kterým je možné provádět inventuru v reálném čase.
Kromě toho, že aplikace slouží jako vstupenka do obchodu (je dostupná pro iOS i Android), je nutné při registraci zadat rovněž pro nakupování důležité údaje, jako je například věk. Pokud si účet vytvoří zákazníci mladší 18 let (účet mohou mít již 15letí), nebudou moci získat přístup do chladících boxů s alkoholem, který se jim zkrátka neodemkne. V rámci procesu registrace je kromě fotografie občanky nutné také vyfotit selfie jako způsob ověření, jestli se jedná o osobu, na jejíž občanku je účet zakládán.
RFID všude, kam se podíváš
Jednotlivé produkty jsou opatřeny RFID štítky, kterých si zákazníci ve většině případů ani nevšimnou. Pouze u plechovek a dalšího zboží, jehož obalový materiál obsahuje kov (který ruší signál), jsou štítky umístěny takovým způsobem, aby je mohly antény stále registrovat. Díky tomu, že jsou RFID štítky cenově velmi dostupné, je takto možné označit veškeré zboží, které se na prodejně nachází. Cena jednoho štítku vychází na jednotky halířů, pro „environmentálněji“ založené zákazníky však může být nevýhodou, že si tyto RFID štítky nosí domů a nemají žádné další využití. Jakéhokoliv špehování se obávat netřeba, neboť jsou RFID štítky rozpoznatelné pouze v rámci prodejny, nikoliv po jejím opuštění. Díky RFID štítkům je také možné neustále provádět inventuru v reálném čase – majitelé prodejny tak mají perfektní přehled o tom, které zboží zákazníci rádi nakupují, a o které naopak nejeví zájem.

Vzhledem k tomu, že bude na prodejně vždy pouze jedna osoba, nemají prodejny zbytečně velkou plochu. Zpravidla nemá nikdy překročit 60 m2, díky čemuž je snazší vyhledat vhodné prodejní prostory.
Na rozdíl od klasických prodejen si nemusí zákazníci zboží skenovat. Ceny vidí na digitálních cenovkách využívajících e-ink displeje, které lze v rámci celé prodejny během pěti minut na dálku aktualizovat. Jedná se o digitální cenovky výrobce Samsung, jejichž baterie by měla vydržet zhruba 10 let, čímž se ušetří velké množství papíru a barvy nutné k tisku klasických cenovek.




A co ceny?
Přestože jsou Round the Clock prodejny (v době psaní tohoto článku prozatím pouze jedna) otevřeny celý den i noc, nejsou v nich nabízené produkty o nic dražší než v běžných obchodech (nebereme v potaz akční zboží za zvýhodněné ceny). Koncept Round the Clock nevyžaduje velké množství zaměstnanců jako běžné obchody, ale pouze základní personál, který se stará o zásobování prodejen a úklid, díky čemuž jsou ceny stejné jako u konkurenčních obchodů. Do budoucna je také v plánu zapojit více lokální producenty potravin, kteří by si mohli do prodejen sami zavážet své zboží.