První úklidový robot vjel na prodejní plochu v polovině ledna v supermarketu v České Lípě, kde po dobu tří týdnů pomáhal jeho zaměstnancům. „Nejprve bylo potřeba prodejnu po ukončení otevírací doby zmapovat a předat stroji data. Pak už obsluha robota pouze vyvezla na startovací bod, zapnula autopilota a mohla odejít. Robot sám jezdil po prodejní ploše a vyhýbal se zákazníkům, regálům, paletám a dalším překážkám,“ popisuje Zdeněk Vít, který má pilotní fázi projektu v Albertu na starosti. Robot se následně přemístil do hypermarketu v Litoměřicích a po dalších třech týdnech do distribučního centra v Klecanech. Cílem totiž je testování v různých podmínkách.
Druhý robot zahájil úklid v České Lípě na počátku února. Ve srovnání s prvním předcházelo jeho spuštění přesné laserové naměření a mapování prodejny. Pak už se mohl pustit do úklidu. Na začátku března se opět přesunul dál a aktuálně jezdí oba roboti v distribučním centru. Příchod třetího robota se očekává.
„Roboti to u nás nemají snadné, tvoříme jim překážky a testujeme je v nejrůznějších situacích, abychom si o jejich možnostech a schopnostech udělali dokonalý obrázek a důkladně je prověřili,“ popisuje Zdeněk Vít. Pracují jak v noci na velkém čištění, tak i v průběhu dne, když je potřeba uklidit konkrétní znečištěný úsek dané prodejny. Pohybují se po vytyčené trase. Před zákazníky nebo i jinými překážkami se zastaví, chvíli počkají a poté je objedou. Roboti na sebe upozorňují například zvukem, majáčkem nebo LED světly, které ukazují i změnu směru jako blinkry u automobilu.
Denně v rámci testu najezdí v supermarketu až čtyři kilometry a v hypermarketu i pět až šest. Délka celkové trasy se odvíjí od potřeby denních úklidů. Velké mytí v České Lípě zvládl první robot přibližně za dvě hodiny, ve větších Litoměřicích za necelé tři a půl hodiny.
Hygiena je pro Albert prioritou a v nelehkých časech nemoci COVID-19 obzvlášť. Úklid prodejny zabere hodně času a jde o náročnou činnost. Pomoc nabízejí technologie umělé inteligence, které Albert stále více využívá. V poslední době instaloval do prodejen inovace, například elektronické cenovky, vzdáleně řízený systém kontroly chlazení nebo automatický objednávkový systém založený na práci s velkými daty a strojovém učení. Nyní tedy zkouší jako první v Česku technologii robotického úklidu v maloobchodním prostředí. Tuto technologii dosud nikdo na podobných provozech netestoval. Tento typ robotů zatím zkoušeli pouze na pražském letišti nebo ve velkých průmyslových halách.