Situaci dále zhoršilo zavedení AI generovaných odpovědí ve vyhledávání Google (AI Overviews), které poskytují shrnutí přímo na stránce výsledků a nahrazují návštěvu zdrojových webů. Podle analýzy dat NetMonitoru tato změna vede k prudkým poklesům pageviews napříč obsahem. SPIR (spir.cz) proto zvažuje podání podnětu k národnímu regulátorovi pro možné porušení povinností podle evropského nařízení DSA.
Z analýzy SPIR vyplývá, že nejvýraznější propady zaznamenaly obsahové kategorie s vysokým podílem servisního či zájmového obsahu, kde uživatelé často vyhledávají rychlé odpovědi či doporučení. Významné ztráty v počtu zobrazených stránek od návštěvníků přicházejících z Google vyhledávání vykazují především weby v obsahové kategorii Společenské magazíny (-74 % meziročně, což odpovídá průměrně -6,2 % za měsíc, po zavedení AI Overviews průměrně -16,3 % za měsíc), v kategorii Auto-moto - prodej (-42 % meziročně, což odpovídá průměrně -3,5 % za měsíc, po zavedení AI Overviews průměrně -4,8 % za měsíc) a v kategorii Sport (-37 % meziročně, což odpovídá průměrně -3,1 % za měsíc, po zavedení AI Overviews průměrně -16,0 % za měsíc). Negativní dopady AI a AI Overviews se týkají i většiny dalších obsahových kategorií, jak ukazuje tabulka č.1. Téměř u všech obsahových kategoriích se průměrné tempo poklesu příchozích pageviews z vyhledávání Google letos po zavedení AI overviews zrychlilo.
Specifická situace panuje u zpravodajských webů, které — pravděpodobně v důsledku vypnutí rozšířených snippetů na českém trhu v roce 2023 — nejsou Googlem zobrazovány přímo v odpovědích na stránce výsledků vyhledávání. Uživatel tak musí přejít přímo na web vydavatele. „Tato situace činí zpravodajské kategorie dočasně méně zranitelné vůči nástupu AI Overviews a dalších AI odpovědí, než je tomu u kategorií se servisním obsahem. Otázkou ovšem je, kdy bude zasaženo i zpravodajství,“ komentoval situaci Michal Hanák, předseda předsednictva SPIR.
