Francouzská společnost Airbus je současně s firmou Boeing jedním z největších světových výrobců dopravních letadel. Letadla vypouštějí kromě oxidu uhličitého i uhlovodíky, oxid uhelnatý, oxidy dusíku a síry, olovo a černý uhlík, což způsobuje globální oteplování. Airbus chce létat do roku 2035 u komerčních letů s nulovými emisemi. Výrobce letadel nyní oznámil, že bude testovat novou technologii vodíkového paliva pomocí upravené verze letadla A380. Výroba těchto typů letadel byla ukončena v minulém roce. Společnost bude mít v letadle „zkušebnu“, která bude vybavena nádržemi na kapalný vodík.
Viceprezident pro letadla s nulovými emisemi ve společnosti Airbus Glenn Llewellyn uvedl, že tyto testy budou mít za cíl jediné – dozvědět se více o vodíkových pohonných systémech a jak fungují na zemi i ve vzduchu. Testovací lety by měly proběhnout v roce 2026, pokud půjde vše tak, jak má firma naplánované. „Jde o nejvýznamnější krok, který společnost Airbus učinila, aby zahájila novou éru létání na vodíkový pohon od představení našich konceptů ZEROe v září 2020,“ uvedla Sabine Klauke, technická ředitelka Airbusu.
Airbus just moved one step closer to launching the world's first zero-emission commercial aircraft by 2035. https://t.co/p0vGhTO0Ss
— CNN Weather Center (@CNNweather) February 25, 2022
Letectví má na svědomí 2,8 % celosvětových emisí oxidu uhličitého. Dle CNN se letecký průmysl zavázal k tomu, že do roku 2050 sníží emise na polovinu, přičemž vychází z dat z roku 2005. Letecké společnosti přecházejí na udržitelné letecké palivo (SAF), které se vyrábí z biomasy nebo recyklovatelného uhlíku, avšak Airbus sází na vodík, který by mohl snížit celkové emise až na polovinu. Tekutý vodík je schopný dosáhnout stejného výkonu jako současná letadla, avšak jeho skladování je složitější a cena vyšší. „Pevně věřím, že použití vodíku, jak v syntetických palivech, tak jako primární zdroj energie pro komerční letadla, má potenciál výrazně snížit dopad letectví na klima,“ řekl Guillaume Faury, generální ředitel společnosti Airbus.