Společnost Airbus oznámila, že vyvíjí motor s palivovými články poháněnými vodíkem. Tento nový pohonný systém by mohl vyřešit létání s nulovými emisemi. Airbus se chystá na testování motoru na zkušebním letounu ZEROe v roce 2025. Letoun A380 MSN1 se aktuálně upravuje tak, aby mohl nést nádrže na kapalný vodík, včetně rozvodů.
„Palivové články jsou potenciálním řešením, které nám pomůže dosáhnout naší ambice s nulovými emisemi. Zaměřujeme se na vývoj a testování této technologie, abychom pochopili, zda je proveditelná a životaschopná pro uvedení letadla s nulovými emisemi do provozu v roce 2035,“ řekl Glenn Llewellyn, viceprezident Airbusu. Podle něj by mohly motory s palivovými články pohánět letadla přibližně pro 100 cestujících a vývoj letadel by chtěla společnost zahájit mezi lety 2027–2028.
Mega Watt?💡 ... Mega News! 📰 ...
— Airbus (@Airbus) November 30, 2022
Our #ZEROe demonstrator prepares for the world's first fuel cell hydrogen-powered engine to demonstrate a megawatt-class fuel cell propulsion system. #AirbusSummit
Learn more here: https://t.co/sGB1xuCawk pic.twitter.com/X8MOUiNTZD
Pro Airbus je vodík jednou z nejlepších alternativ pro létání s nulovými emisemi. Vodík je možné využít pro pohon letadel dvěma způsoby, a to spalováním vodíku v plynové turbíně, nebo pomocí palivových článků, kdy dochází k přeměně vodíku na elektřinu za účelem pohonu vrtulového motoru. Pokud jsou vodíkové palivové články skládány dohromady, zvyšuje to jejich výkon.
Jak fungují palivové články?
Vynalezl je Sir William Grovee a fungují na principu elektrochemické reakce, čímž generují elektřinu. Palivový článek má na tloušťku jen několik milimetrů a velikost klasické obálky na dopisy. Jeden palivový článek nevyprodukuje mnoho energie, a proto pro využití v letectví jich musí být stovky elektricky zapojeny do série, aby vytvořily celý stoh. Pokud bude takovýchto stohů v letadle několik, dosáhnou megawattového výkonu, který je schopný letadlo pohánět.
Ačkoliv se palivové články v některých automobilech již nacházejí, nesplňují požadavky pro letectví. Airbus se tak spojil se společností Elring Klinger, který poskytuje palivové články do automobilů. V roce 2020 společně založily Aerostack, který po dvou letech představil prototyp palivových článků pro letadla. „Musíme pochopit, jak systémy palivových článků fungují a reagují. V prvním kroku jsme je záměrně navrhli větší, aby se do nich vešlo mnoho senzorů a umožnily nám analyzovat každé zařízení v systému s dobrou dostupností,“ uvedl Hauke Peer Lüdders z firmy.