Airbus vyvíjí vodíkový motor. S nulovými emisemi chce létat do roku 2035

Airbus vyvíjí vodíkový motor. S nulovými emisemi chce létat do roku 2035
Fotografie: Airbus
  • Společnost chce pomocí motoru s palivovými články vyřešit létání s nulovými emisemi
  • Motory by měly pohánět letadla až pro 100 cestujících
  • Airbus společně s Elring Klinger založil společnost Aerostack, která vytvořila prototyp palivových článků do letadla

Společnost Airbus oznámila, že vyvíjí motor s palivovými články poháněnými vodíkem. Tento nový pohonný systém by mohl vyřešit létání s nulovými emisemi. Airbus se chystá na testování motoru na zkušebním letounu ZEROe v roce 2025. Letoun A380 MSN1 se aktuálně upravuje tak, aby mohl nést nádrže na kapalný vodík, včetně rozvodů.

Palivové články jsou potenciálním řešením, které nám pomůže dosáhnout naší ambice s nulovými emisemi. Zaměřujeme se na vývoj a testování této technologie, abychom pochopili, zda je proveditelná a životaschopná pro uvedení letadla s nulovými emisemi do provozu v roce 2035,“ řekl Glenn Llewellyn, viceprezident Airbusu. Podle něj by mohly motory s palivovými články pohánět letadla přibližně pro 100 cestujících a vývoj letadel by chtěla společnost zahájit mezi lety 2027–2028.


Pro Airbus je vodík jednou z nejlepších alternativ pro létání s nulovými emisemi. Vodík je možné využít pro pohon letadel dvěma způsoby, a to spalováním vodíku v plynové turbíně, nebo pomocí palivových článků, kdy dochází k přeměně vodíku na elektřinu za účelem pohonu vrtulového motoru. Pokud jsou vodíkové palivové články skládány dohromady, zvyšuje to jejich výkon.

Jak fungují palivové články?


Vynalezl je Sir William Grovee a fungují na principu elektrochemické reakce, čímž generují elektřinu. Palivový článek má na tloušťku jen několik milimetrů a velikost klasické obálky na dopisy. Jeden palivový článek nevyprodukuje mnoho energie, a proto pro využití v letectví jich musí být stovky elektricky zapojeny do série, aby vytvořily celý stoh. Pokud bude takovýchto stohů v letadle několik, dosáhnou megawattového výkonu, který je schopný letadlo pohánět.

Ačkoliv se palivové články v některých automobilech již nacházejí, nesplňují požadavky pro letectví. Airbus se tak spojil se společností Elring Klinger, který poskytuje palivové články do automobilů. V roce 2020 společně založily Aerostack, který po dvou letech představil prototyp palivových článků pro letadla. „Musíme pochopit, jak systémy palivových článků fungují a reagují. V prvním kroku jsme je záměrně navrhli větší, aby se do nich vešlo mnoho senzorů a umožnily nám analyzovat každé zařízení v systému s dobrou dostupností,“ uvedl Hauke Peer Lüdders z firmy.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze