Americké letectvo je zase o krůček blíže ostrému nasazení laserových zbraních na svých letadlech. Při testu v oblasti White Sands laser úspěšně sestřelil několik střel vzduch-vzduch. Systém se jmenuje Self-Protect High Energy Laser Demonstrator (SHiELD) a byl už dříve úspěšně použit na zemi. Tentokrát se ale jeho rozměry a spotřebu podařilo zmenšit natolik, že jej bylo možné přimontovat na letadlo.
Pro americkou armádu systém vyvíjí už od roku 2017 firma Lockheed Martin. Plánuje se, že do ostré služby by se systém laserové obrany mohl dostat během roku 2021.
Až se tak stane, bude to mít dramatický dopad na vzdušné souboje. Nečekejte ale přestřelky ve stylu Hvězdných válek – zmiňovaný laser bude používán jako obranná technologie proti raketám vystřeleným ze země i ze vzduchu. Pokud bude správně fungovat jejich detekce, pak by takto vybavené letadlo mohlo být prakticky nesestřelitelné.
Hustota energie v pomalé LiIon baterii je cca 200 Wh/kg.
Hustota energie v superkondenzátoru je 10x menší, tedy cca 20Wh/kg.
Hustota energie v obyč. TNT je přes 4000kJ/kg, tedy více než 1000Wh/kg.
To nemluvím o velké odrazivosti laseru na lesklých kovových površích nebo době a energii potřebné ke znovunabytí kondenzátoru.
Pokud bude mít laser účinnost 50%, musí se na něm uchladit stejné množství energie, jako se použije pro zničení nepřátelského cíle. Např. argon-iontové lasery mají účinnost pouze 0.1%. Ale samozřejmě existují i mnohem účinnější typy.