Boom zaznamenává poptávka po instalaci fotovoltaik: letos bylo zahájeno 80 projektů, což je dvojnásobek jako za celý loňský rok. Poptávka je oproti loňsku trojnásobná. Vzhledem k životnosti panelů si tak zákazníci na cca 30 let zajistí část své spotřeby z vlastního energetického zdroje, navíc obnovitelného, který vyrábí čistou elektřinu zcela bez emisí CO2.
„Celá Evropa dnes hledá způsoby, jak posílit vlastní výrobu energií a snížit závislost na Rusku. Tento trend jednoznačně vidíme i u českých firem a obcí. S tím, jak se zvyšují ceny energií, tak roste raketově zájem o všechny produkty, které mohou pomoct zákazníkům ušetřit a přispět k energetické bezpečnosti. Důležité je také spuštění dotačních titulů, které rozvoj trhu s fotovoltaikami a dalšími úspornými produkty moderní energetiky umožňují. Prakticky na každém jednání se zákazníci o podobné služby zajímají. Bavíme se o tom s firmami, obcemi nebo institucemi, které mají nevyužité střechy nebo areály. Jde o velké řetězce a strategické podniky, veřejné budovy a úřady ale i střední rodinné firmy,“ říká Kamil Čermák, předseda představenstva a generální ředitel ČEZ ESCO.
Podnikatelé nyní mohou o podporu na výstavbu fotovoltaiky žádat o dotace například z Národního plánu obnovy nebo Modernizačního fondu. Dobíhá také čerpání z OPPIK a OPŽP. Podobně roste zájem i o další úsporná řešení. Například u projektů energetických úspor formou EPC má už teď ČEZ ESCO zasmluvněné projekty v realizaci na úrovni trojnásobku tržeb loňského roku. Energetické služby se zárukou (EPC) zákazníkovi přímo garantují ve smlouvě, že dodavatel řešení těchto úspor dosáhne, jinak musí rozdílovou částku dodavatel sám doplatit. Výše úspor je prokazatelné díky komplexnímu systému měření dat a energetickému managementu. Další výhodou je, že zákazník nemusí ze svého investovat do úsporných technologií ani korunu, protože všechna investiční opatření jsou hrazena ze samotných úspor generovaných projektem.
Zde je vedle rostoucího zájmu důležitým impulsem také zvýšené množství dotačních prostředků z dobíhajícího programového období 2014 až 2020, kde se značná část prostředků alokovala ke konci období a umožnila se právě možnost kombinovat EPC s dotacemi. Příprava EPC projektu zabere běžně i 2 až 3 roky a příjemce (s ohledem na pravidlo N+3) musí fyzicky vyčerpat prostředky do konce let 2022 resp. 2023.
U úsporných projektů se zárukou jsou nejčastějšími zákazníky města, kraje a jejich příspěvkové organizace, které snižují spotřebu, výdaje nebo emise CO2. Jen loni realizované projekty dosáhly snížení nákladů na spotřebu elektřiny, tepla, plynu a vody o čtvrt miliardy korun. Zvedá se také počet zákazníků poptávajících úsporná řešení v osvětlení, loni to bylo meziročně o 45 procent. Poptávku táhnou zejména vlastníci nebo uživatelé velkých administrativních budov, průmyslových a logistických hal. „Povzbudit firmy a obce na cestě k investicím do moderní energetiky chceme i prostřednictvím právě spouštěné informační kampaně „Kuráž“, která na úspěšných příbězích Národního divadla, Sladoven Soufflet ČR a Karlovarské krajské nemocnice ukazuje, že nic není nemožné,“ doplňuje Kamil Čermák, předseda představenstva a generální ředitel ČEZ ESCO.
ČEZ ESCO jde tomuto trendu naproti zvýšeným nasazením, posilováním týmů i tlakem na vyšší pružnost a kvalitu práce svých dodavatelů. Pro zákazníky připravuje vhodná řešení na klíč – od pomoci s financováním přes projektovou dokumentaci, přípravu vhodné technologie, vlastní stavbu i následný servis. Přidanou hodnotou lídra trhu je koordinovaná nabídka všech firem z portfolia skupiny ČEZ ESCO, které se jednotlivě specializují například na kogenerační jednotky, fotovoltaiku, osvětlení nebo klimatizaci. Zákazník tak dostane zastřešený návrh i řešení od jednoho poskytovatele.