České děti a umělá inteligence? Vodafone a Ipsos připravili velmi komplexní výzkum

České děti a umělá inteligence? Vodafone a Ipsos připravili velmi komplexní výzkum
Fotografie: Vodafone
  • Kolik dětí pracuje s umělou inteligencí doma a ve škole? Jaké nástroje používají? A chtěli by, aby je místo učitelů známkoval robot?
  • Tyto a další zajímavé otázky zodpovídá průzkum provedený a zveřejněný společnostmi Vodafone a Ipsos

Devět z deseti mladých mezi 12 a 17 lety pracuje v Česku s nástroji umělé inteligence, ať už doma nebo ve škole. Neznamená to ale, že jsou žáci a studenti k AI bezmezně důvěřiví. Polarizující je třeba téma, jestli by AI nástroje měly být dostupné během zkoušek. To souvisí i s potřebou vzdělávání právě o samotných AI nástrojích, ovšem 76 % mladých vnímá, že na školách je málo učitelů, kteří AI rozumí a umí s ní při hodinách pracovat. Vyplývá to z rozsáhlému výzkumu společností Ipsos a Vodafone.

Pro 74 % studujících je podle čerstvého výzkumu důležité mít ve škole učitele, kteří AI rozumí a umí s ní při hodinách pracovat. Jenže 76 % mladých vnímá, že takových učitelů je na školách málo. Výrazně častěji si to myslí gymnazisté, děti vysokoškolsky vzdělaných rodičů a žáci, kterým už AI pomáhá při výuce.

Violeta Luca, CEO Vodafone Česká republika, k tomu dodává, že vzdělání v oblasti AI bude důležité pro budoucí uplatnění mladých na trhu práce: „Naprostá většina našich zaměstnanců už AI při práci využívá. Třeba nástroj GitHub Copilot vývojářům u vytváření prototypů spoří až 80 procent času. Nebo máme změřeno, že zatímco dříve trvalo pracovníkovi péče o zákazníky 94 sekund a 8 kliknutí, než na intranetu vyhledal specifické potřebné informace, nyní může stejný úkol s pomocí AI zvládnout na 1 kliknutí a za pouhých 8 sekund. AI využíváme i pro našeho chatbota a voicebota jménem TOBi, který pomáhá zákazníkům najít odpověď na to, co je zrovna pálí.

I ve školní výuce už je umělá inteligence celkem běžná

Téměř dvě třetiny dětí ve věku od 12 do 17 let pracují ve škole pod vedením vyučujících s nějakým nástrojem umělé inteligence, výrazně častěji jde o studenty gymnázií (83 %). Nejčastěji jde o nástroje Google Lens, Chat GPT a Duolingo. Naopak 36 % mladých ve škole AI nepoužívá. Platí, že AI ve školách méně využívají děti z rodin s čistým měsíčním příjmem domácnosti do 30 000 korun. A například Chat GPT je více využívaný ve školách zejména v Praze, častěji s ním mají zkušenost děti vysokoškolsky vzdělaných rodičů a z rodin s měsíčním příjmem nad 70 000 korun.

Bude AI známkovat férověji než učitelé?

Pokud bude známkování provádět AI, bude to spravedlivější, protože učitelé mohou mít studenty, které upřednostňují před ostatními, myslí si 53 % žáků a studentů. Výrazně častěji si to myslí ti, jejichž škola má nastavená pravidla pro používání AI. Otázka je to ale polarizující, protože 48 % mladých se naopak obává, že pokud bude hodnocení provádět AI, mohou být někteří studenti diskriminováni. „Podobně 41 % studentů je pro, ale 39 % proti používání AI během zkoušek. Tedy velká část z nich neví a je evidentní, že sami mladí lidé teprve různé oblasti umělé inteligence prozkoumávají a vedení učitelů v této oblasti pro ně bude důležité,“ říká Tereza Horáková, Associate Director společnosti Ipsos, kde měla aktuální výzkum o AI na starost.

Přesně 40 % dětí, které AI používají mimo výuku, říká, že díky ní dokážou rychleji plnit domácí úkoly. Čtvrtina mladých se prý díky ní může učit svým tempem nebo se může naučit více o tom, co je baví.

Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku dětí ve věku 12 až 17 let z hlediska pohlaví, věku, kraje, velikosti místa bydliště, dotázáno bylo 817 dětí. Výzkum probíhal online v prosinci 2024. Pokud vás zajímají výsledky výzkumu, a to včetně srovnání s dalšími evropskými zeměmi, můžete si stáhnout podrobnou zprávu zde.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze