Po internetu koluje kreslený vtip, v němž humanoidní roboti podobní Terminátorovi masakrují civilisty v ulicích. Když jeden z robotů míří na klečícího muže, druhý mu říká: „Toho ne, ten vždy poděkoval a poprosil.“ Je to zajímavá reflexe toho, že vyspělost současných chatbotů je natolik vysoká, že k nim mnozí lidé chovají jako ke svým protějškům. Je tak snadné podlehnout mýtu, že pokud své žádosti doprovodíte zdvořilostními frázemi, dostanete lepší výsledky.
Jak je to ve skutečnosti ozřejmil CEO OpenAI Sam Altman. Ten se v diskusi na sociální síti X vyjádřil k zdánlivě jednoduché otázce: kolik jeho firmu stojí elektřina za to, že servery musejí zpracovávat i ty dotazy, které fungují jen jako poděkování.
tens of millions of dollars well spent--you never know
— Sam Altman (@sama) April 16, 2025
Odpověď naznačuje, že žádný přesný výzkum ohledně tohoto problému zatím neproběhl, ale přesto je to překvapivé číslo. Desítky miliónů dolarů neboli stamiliony korun je šokující číslo. To připomíná, jak moc jsou současné modely náročné na výpočetní výkon a tím i energii. Pro jejich provozovatele je tak velmi složité hledat funkční obchodní model. Ten tak z velké části spoléhá na peníze od investorů, ale ne od samotných uživatelů.
Zdvořilost vůči umělé inteligenci zjevně není jen zbytečný zvyk, nemístný antropomorfismus nebo strach z našich budoucích počítačových vládců. Kurt Beavers, ředitel návrhářského týmu pro Microsoft Copilot, naopak na blogu Microsoftu (microsoft.com) uvedl, že používání zdvořilého jazyka udává tón odpovědi a že když model umělé inteligence vycítí zdvořilost, je pravděpodobnější, že bude také zdvořilá. Jinými slovy je současná AI jakýmsi zrcadlem, protože čím víc se chatbot přiblíží našemu vidění světa, tím více bude považován za „lidského“ a schopného. Zároveň v závěru dodává, že bychom měli trénovat naše mravy i při kontaktu s umělou inteligencí, abychom tak nevyšli ze cviku pro případ, kdy budeme zase jednat s lidmi.