Představte si svět před 30 lety, kde jste pustili televizor, vybrali si jeden ze dvou až čtyř kanálů a ten pak sledovali. Pak ale přišly kabelové a satelitní sítě a to není nic proti světu, kterému vládnou streamovací služby. Nejdříve přemýšlíte, kterou z nich si vybrat a pak v nich můžete klidně až desítky minut strávit tím, že projíždíte zdánlivě nekonečný seznam nabízených pořadů.
Připadá vám něco takového povědomé? Pak vězte, že to není jen váš problém, ale něco, co se jmenuje „paradox volby“, na který ve svém průzkumu upozornila Atmedia (atmedia.cz). Potýkají se s tím i televizní diváci – 46 % z nich tvrdí, že pravidelně tráví výběrem obsahu příliš dlouhou dobu.
Ještě větší dilema při výběru obsahu zažívají uživatelé streamovacích služeb. Delší dobu nad tím stráví aspoň občas 93 % z nich, přičemž u 60 % se to děje ve většině nebo zhruba polovině případů. „Zatímco televizní stanice – i přes nové možnosti jako zpětné sledování – nabízejí divákům lineární programovou nabídku, streamovací platformy disponují rozsáhlou knihovnou titulů, ze které si diváci vybírají sami,“ vysvětluje Michaela Suráková. Podle výzkumu atmedia index navíc není čas strávený výběrem zanedbatelný, v průměru jde totiž o 16 minut, v některých případech dokonce až o půl hodiny.
Pokud uživatelé streamovacích služeb tráví výběrem obsahu příliš dlouho, část z nich to nakonec vzdá a věnuje se jiné činnosti. Takto reaguje 28 % z nich. Jiní se rozhodnou netrávit hledáním obsahu další čas a pustí si něco náhodného, co je zrovna zaujme – činí tak 25 % uživatelů. Někteří pak zkoušejí štěstí jinde, 15 % přepne na televizní vysílání a 9 % zamíří ke konkurenční službě. Svou roli v těchto situacích hrají také doporučení. Podle výzkumu hledá 15 % uživatelů inspiraci na internetu, 6 % se spoléhá na tipy od přátel a známých.
Výsledky výzkumu atmedia index ukazují, že dlouhé minuty strávené výběrem obsahu a frustrace z nerozhodnosti vedou diváky k tomu, že sledování zcela vzdají nebo přepínají mezi platformami. „V prostředí přehlceném obsahem si proto televizní stanice drží své pevné místo. Díky kurátorovanému obsahu a jasnému programovému schématu totiž pomáhají divákům s orientací,“ tvrdí na závěr Michaela Suráková.
