Dronetag radí, na co si dát pozor při výběru dronu

Dronetag radí, na co si dát pozor při výběru dronu
Fotografie: Dronetag
  • Kromě technických parametrů musí dron splňovat určitá pravidla
  • Legislativa Evropské unie zavádí nová pravidla
  • Piloti se musí registrovat do 31. prosince 2020

Nová pravidla od příštího roku přináší legislativa Evropské unie. Registrace a povinný test se dotkne jak profesionálů, tak rekreačních uživatelů, pokud budou vlastnit například dron těžší než 250 gramů nebo pokud bude vybaven kamerou. Český startup Dronetag, který vyvinul IoT zařízení pro bezpečný a efektivní provoz dronů radí, jak se v nabídce e-shopů lépe orientovat. Spousta profesionálních dronů na trhu v současnosti není technicky vybavena pro chystaný provoz ve městech, u letišť nebo jiných omezených zón, je však možné je vybavit i dodatečně. Zařízení od Dronetagu lze umístit na jakýkoli dron, který tak může komunikovat s ostatními. Mobilní aplikace pak automaticky zajistí zprostředkování informací vyžadovaných úřady, lety jsou zároveň viditelné a veřejně přístupné, mohou si je tedy kdykoli zobrazit ostatní dronaři i další účastníci letového provozu.

Dronetag

„Na e-shopech lze najít širokou nabídku dronů: od hraček, kterých se registrace netýká, až po stroje za desetitisíce, vhodné například pro profesionální fotografy. Povinná registrace a složení online testu bude platit od 31. prosince 2020 pro všechny piloty vyjma těch, jejichž drony nemají kameru, nebo spadají do kategorie hraček a současně jejich vzletová hmotnost nepřesahuje hmotnost 250 gramů. Piloti mohou projít registrací už od 4. prosince na speciálním webu Úřadu pro civilní letectví. Drony nově uvedené na trh budou muset být opatřeny identifikačním štítkem třídy, do níž náleží. Ty stávající budou v provozu v rámci takzvaného přechodného období. Zákazník se tak bude muset při koupi zatím orientovat dle popisu dronu. Některé e-shopy rovněž nabízí za příplatek školení a pomoc s registrací. Nové drony by měly novou legislativu splňovat již od výroby, ty starší budou potřebovat externí zařízení,“ upozorňuje Lukáš Brchl, CEO Dronetagu.

Piloti by měli při registraci pamatovat na to, že nová evropská legislativa rozděluje provoz dronů do tří kategorií podle způsobu používání – otevřená (open), specifická (specified) a certifikovaná (certified). Tyto kategorie odráží míru rizika, která z létání s dronem vyplývá. Například létání v blízkosti letišť nebo mimo vizuální dosah patří do specifické kategorie. Naopak rekreační létání v otevřené krajině mimo vyhrazené zóny do výšky 120 metrů a v bezpečné vzdálenosti od nezúčastněných osob spadá do kategorie otevřené. Samotné drony jsou pak rozděleny podle technických parametrů a vybavenosti do šesti tříd (C0–C6). Detailní informace k nové legislativě lze získat z edukačního webu Létejte zodpovědně, který spustilo Řízení letového provozu ČR.

Dronetag vyvinul své IoT zařízení pro profesionální piloty, kterým chce umožnit létat se současnými drony, jež nejsou dostatečně technicky vybaveny. Jedná se o malou krabičku, která se na dron připevní průmyslovým suchým zipem. Velikostí odpovídá zhruba krabičce od sirek a váží pouhých 30 gramů. Zajišťuje viditelnost dronu pro ostatní účastníky letového provozu až po dobu 8 hodin. Zařízení získává polohu dronu z družic. Tu, společně s identifikací dronu, odesílá v reálném čase do centrálního systému skrze mobilní síť, případně všem v okolí za pomoci Bluetooth. Zařízení je napájené vlastní baterií, případně může být napojeno na baterii dronu.

„Nová legislativa reaguje na houstnoucí provoz ve vzdušném prostoru, do něhož stále častěji zasahují i rekreační uživatelé. Drony nejsou v současnosti vybaveny pro vzájemnou koordinaci ve vzdušném prostoru, což se od nového roku změní. Předejde se tak incidentům, jako je například zastavení provozu na letišti. Díky našemu zařízení nejenže se nesrazí mezi sebou, ale nebudou překážet ani ostatní letecké dopravě. Zároveň jsme vytvořili aplikaci, která pomáhá s dodržováním nových pravidel EU. Drony je tak možné sledovat v reálném čase na leteckých mapách společně i s letadly a dalšími účastníky letového provozu. Piloti je tak mohou využívat zodpovědně v rámci předpisů,“ dodává Lukáš Brchl.

tisková zpráva
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze