Prezident Biden vydal příkaz ke stanovení standardů pro bezpečnost AI

Fotografie: Markus Winkler, unsplash.com
  • Prezident Biden podepsal exekutivní příkaz jehož cílem je zavést „nové standardy“ pro bezpečnost a zabezpečení umělé inteligence
  • Role AI, její standardy a případná omezení se řeší i na půdě OSN a mezinárodních fórech

Píše se rok 2023. Překotný rozvoj schopností umělé inteligence šokuje laiky a děsí odborníky. Situace zašla dokonce tak daleko, že se problému začal věnoval Bílý dům. Toto není zápletka béčkového akčního sci-fi z 80. let, ale prostý popis reality. Americká vláda zveřejnila na whitehouse.gov exekutivní příkaz, jehož cílem je zavést „nové standardy“ pro bezpečnost a zabezpečení umělé inteligence, včetně požadavků, aby společnosti vyvíjející základní modely umělé inteligence informovaly federální vládu a sdílely výsledky všech bezpečnostních testů před jejich nasazením na veřejnosti.

Rychle se rozvíjející hnutí generativní umělé inteligence, jehož hybnou silou jsou například ChatGPT a základní modely umělé inteligence vyvinuté organizací OpenAI, vyvolalo celosvětovou debatu o potřebě ochranných zábran, které by zabránily potenciálním nástrahám předání příliš velké kontroly algoritmům. Již v květnu vedoucí představitelé zemí G7 určili klíčová témata, která je třeba řešit v rámci takzvaného Hirošimského procesu AI, přičemž sedm zemí, které jej tvoří, dnes dosáhlo dohody o hlavních zásadách a dobrovolném kodexu chování, jímž se mají vývojáři AI řídit.

Minulý týden Organizace spojených národů (OSN) oznámila vytvoření nové rady, která se bude zabývat správou umělé inteligence. Velká Británie tento týden pořádá v Bletchley Parku globální summit o správě umělé inteligence, na němž vystoupí i americká viceprezidentka Kamala Harrisová.