Pokud stále považujete běžné vysílání ve vaší domácnosti za dominantní, zřejmě jste už několikrát přemýšleli nad tím, kolik času strávíte sledováním reklamních bloků. Bavíme se pochopitelně o soukromých stanicích, pro které jsou reklamy hlavním zdrojem příjmů. Rozhodli jsme se, že pro vás připravíme srovnání tří soukromých televizních stanic, které jsou v České republice dominantní, alespoň co se dosahu týká. Nebudeme zkoumat kvalitu obsahu, ale čistě jen počet a délku reklamních bloků.
Aby bylo srovnání co nejvíce fér, vybrali jsme jeden konkrétní den, a to pátek 28. června. Ne, nesledovali jsme všechny tři stanice najednou, využili jsme zpětné přehrávání OTT televize. Zde se hodí upozornit, že OTT televizní vysílání (přes internet) má mírné zpoždění oproti klasickému vysílání, čili pokud bychom sledovali vysílání „naživo“, výsledky by se zřejmě o pár vteřin lišily. Všechny tři televizní stanice však měly rovnocennou výchozí pozici.
Pro úplnost informací dodáváme, že pro účely dnešního článku jsme mezi reklamu počítali vše, co není pořad. Jmenovitě jsme do času reklam započítávali:
- reklamy jako takové
- sponzory pořadu (a to i přesto, že sponzorství nelze zaměňovat za reklamu jako takovou (dle § 2 odst. 1 písm. s) zákona č. 231/2001 Sb. ze dne 17. května 2001)
- teleshopping
- prezentace vlastních pořadů (a upoutávky na ně)
- prezentace vlastních streamovacích platforem
- PP (Product Placement), tedy vložené reklamy
Do časů reklam jsme nezapočítávali krátké PP prvky (v délce trvání do 5 sekund), typicky pohled na zboží určitého výrobce. V některých případech je obtížné si takového produktu všimnout, výchozí pozice byla pro všechny stanice i v tomto ohledu rovnocenná.
Pokud vás reklamy přestaly bavit a hledáte alternativu na streamovacích platformách, sledujte fZone.cz, například naše pravidelného průvodce Na co se o víkendu podívat na Netflixu a HBO.
TV Nova
Začneme stanicí TV Nova, u které jsme sledovali počet reklamních bloků v pátek 28. června, od půlnoci do půlnoci. Do reklamních bloků jsme počítali vše, co lze považovat za reklamu, tedy kromě klasických reklamních bloků i pořady, které se věnují vlastní filmotéce Voyo, stejně tak pořadům, které prezentují určitý typ výrobků, nebo prezentují vlastní pořady, které se budou vysílat. Jak jsme již uvedli na začátku článku, do času jsme započítali i sponzory pořadů. Samozřejmě jsme do výčtu zkomponovali i teleshopping, což je v případě TV Nova nejdelší reklamní blok (od 04:47:56 do 05:55:00 ráno).
Zprůměrovaná délka reklamy, když nebudeme počítat nejdelší reklamní blok v podobě teleshoppingu, činí 6 minut a 18 sekund, nejčastěji se ale setkáte s reklamou, která trvá mezi 8 a 9 minutami. Tento interval je nejčastější v odpoledních hodinách a v hlavním vysílacím čase (19:00 – 23:00 hod.). Některé pořady, obzvláště v ranních hodinách, vám TV Nova umožní shlédnout prakticky bez reklamy, jde však o výjimky.
Reklamní bloky na TV Nova
Čas začátku reklamy | Čas konce reklamy | Délka v sekundách (specifikace) |
---|---|---|
00:11:00 | 00:19:45 | 525 |
00:42:29 | 00:50:48 | 499 |
01:00:58 | 01:09:25 | 507 |
01:47:29 | 01:55:30 | 481 |
02:10:00 | 02:18:22 | 502 |
02:34:38 | 02:35:37 | 59 |
03:16:03 | 03:17:20 | 77 |
03:49:41 | 03:50:51 | 70 |
04:47:56 | 05:55:00 | 4024 (teleshopping) |
06:28:08 | 06:31:12 | 184 |
06:50:19 | 06:54:09 | 230 |
07:27:47 | 07:31:11 | 204 |
07:47:17 | 07:56:40 | 563 |
08:28:42 | 08:31:10 | 148 |
08:53:29 | 09:03:17 | 588 |
09:26:33 | 09:36:20 | 587 |
09:53:03 | 09:53:16 | 13 |
10:07:34 | 10:17:46 | 612 |
10:39:38 | 10:49:20 | 582 |
10:58:05 | 10:58:18 | 13 |
11:09:11 | 11:18:29 | 558 |
11:48:07 | 11:59:38 | 691 |
12:15:07 | 12:19:08 | 241 |
12:24:28 | 12:29:15 | 287 |
12:44:16 | 12:52:56 | 520 |
13:14:33 | 13:22:40 | 487 |
13:57:27 | 14:04:45 | 438 |
14:20:29 | 14:29:07 | 518 |
14:54:57 | 15:02:59 | 482 |
15:13:14 | 15:21:08 | 474 |
15:34:27 | 15:34:42 | 15 |
15:58:47 | 16:07:40 | 533 |
16:21:31 | 16:30:12 | 521 |
16:52:53 | 16:57:28 | 275 |
17:21:10 | 17:23:37 | 147 |
17:40:26 | 17:49:57 | 571 |
17:59:05 | 18:07:03 | 478 |
18:25:19 | 18:33:48 | 509 |
18:48:27 | 18:55:51 | 444 |
19:09:27 | 19:17:47 | 500 |
19:29:27 | 19:29:43 | 16 |
20:09:34 | 20:14:25 | 291 |
20:19:36 | 20:19:51 | 15 |
20:21:46 | 20:24:44 | 178 |
20:36:46 | 20:44:21 | 455 |
21:01:39 | 21:11:25 | 586 |
21:37:03 | 21:46:45 | 582 |
22:02:36 | 22:10:31 | 475 |
22:33:50 | 22:34:03 | 13 |
22:44:48 | 22:53: 25 | 517 |
23:22:04 | 23:30:22 | 498 |
23:47:09 | 23:56:03 | 534 |
Celkem 23 317 sekund, přepočteno na hodiny, minuty a sekundy tedy 6 hodin, 28 minut a 37 sekund reklam rozdělených do 52 bloků během 24 hodin. To je 26,99 % z celkové doby vysílání.
TV Prima
Pokračovat budeme TV Prima, u které jsme rovněž sledovali počet reklamních bloků v pátek 28. června, od půlnoci do půlnoci. Do reklamních bloků jsme počítali vše, co lze považovat za reklamu. Samozřejmě jsme do výčtu zkomponovali i teleshopping, což je i v případě TV Prima nejdelší reklamní blok, jen rozdělený do dvou částí (od 05:24:56 do 05:55:04 a od 06:49:21 do 07:04:29).
Zprůměrovaná délka reklamy, když nebudeme počítat nejdelší reklamní bloky v podobě teleshoppingu, činí 7 minut a 1 vteřinu. Nejčastěji se ale i v případě TV Prima setkáte s reklamou, která trvá zhruba 8 minut. V hlavním vysílacím čase se délka reklamy mírně prodlužuje a intervaly jsou kratší než v průběhu dne. V nočních/ranních hodinách je reklam nejméně a Prima vám mnohdy dopřeje shlédnout celý pořad prakticky bez reklamy.
Reklamní bloky na TV Prima
Čas začátku reklamy | Čas konce reklamy | Délka v sekundách (specifikace) |
---|---|---|
00:11:12 | 00:18:25 | 433 |
00:39:32 | 00:47:05 | 453 |
01:20:12 | 01:27:22 | 430 |
01:37:34 | 01:44:09 | 395 |
02:11:11 | 02:18:18 | 427 |
02:36:21 | 02:43:43 | 442 |
03:09:57 | 03:17:19 | 442 |
03:34:21 | 03:41:12 | 411 |
04:07:32 | 04:14:52 | 440 |
04:29:34 | 04:36:39 | 425 |
05:02:54 | 05:11:09 | 495 |
05:24:56 | 05:55:04 | 1808 (teleshopping) |
06:49:21 | 07:04:29 | 908 (teleshopping) |
07:39:10 | 07:47:17 | 487 |
08:10:33 | 08:18:13 | 460 |
08:40:52 | 08:49:00 | 488 |
09:08:59 | 09:17:06 | 487 |
09:45:35 | 09:53:20 | 465 |
10:09:32 | 10:17:42 | 490 |
10:55:42 | 11:03:48 | 486 |
11:18:02 | 11:25:52 | 470 |
11:52:02 | 12:00:13 | 491 |
12:17:21 | 12:25:23 | 482 |
12:48:55 | 12:57:07 | 492 |
13:07:50 | 13:16:01 | 491 |
13:49:49 | 13:57:44 | 475 |
14:15:10 | 14:23:07 | 477 |
14:51:57 | 15:00:15 | 498 |
15:16:09 | 15:24:05 | 476 |
15:51:09 | 15:59:12 | 483 |
16:20:21 | 16:29:04 | 523 |
17:00:04 | 17:07:11 | 427 |
17:40:45 | 17:47:40 | 415 |
17:51:13 | 17:58:11 | 418 |
18:17:28 | 18:18:45 | 77 |
18:19:19 | 18:27:19 | 480 |
18:50:13 | 18:53:51 | 218 |
18:54:21 | 18:54:35 | 14 |
19:38:34 | 19:42:58 | 264 |
19:52:53 | 20:00:02 | 429 |
20:11:10 | 20:19:52 | 522 |
20:48:48 | 20:57:20 | 512 |
21:08:07 | 21:16:13 | 486 |
21:24:55 | 21:25:11 | 16 |
21:55:09 | 22:03:33 | 504 |
22:24:07 | 22:32:28 | 501 |
22:43:14 | 22:51:33 | 499 |
23:01:41 | 23:05:51 | 250 |
23:35:15 | 23:39:20 | 245 |
Celkem 22 507 sekund, přepočteno na hodiny, minuty a sekundy tedy 6 hodin, 15 minut a 7 sekund reklam rozdělených do 49 bloků během 24 hodin. To je 26,05 % z celkové doby vysílání.
TV Barrandov
Asi nejsložitější sčítání nás čekalo u TV Barrandov. V první řadě, této stanice se týkala přestávka ve vysílání, která trvala zhruba 1,5 hodiny a kterou jsme museli od celkového času odečíst, aby byl přístup co nejvíce fér. Druhým problémem byl fakt, že mnoho pořadů TV Barrandov je zatíženo PP reklamou (Product Placement), i tyto části jsme tedy museli vyselektovat. PP reklamy má i TV Nova a TV Prima, ovšem většinou jde o nějaký produkt, který je součástí pořadu, v případě TV Barrandov jde o samostatnou reklamu, která je do pořadu včleněna.
Co se týká teleshoppingu, i ten na TV Barrandov funguje, nás ovšem překvapila celková délka, kterou jsme (pro jistotu) několikrát po sobě kontrolovali. V případě TV Nova i TV Prima zabíral teleshopping zhruba hodinu z denního vysílání, v případě TV Barrandov šlo o dva reklamní bloky, první od 01:43:49 do 01:48:58, druhý od 08:25:42 do 13:42:27, celkem se bavíme o více než 5 hodinách.
Reklamní bloky na TV Barrandov
Čas začátku reklamy | Čas konce reklamy | Délka v sekundách (specifikace) |
---|---|---|
00:14:56 | 00:22:35 | 459 |
00:34:50 | 00:35:20 | 30 |
00:46:49 | 00:52:46 | 357 |
01:26:09 | 01:33:41 | 452 |
01:38:46 | 01:39:47 | 61 |
01:43:49 | 01:48:58 | 309 (teleshopping) |
01:58:01 | 01:59:06 | 65 |
02:04:24 | 02:10:32 | 368 |
02:17:31 | 02:18:31 | 60 |
02:38:13 | 02:44:23 | 370 |
03:11:33 | 03:11:56 | 23 |
03:11:56 | 04:40:00 | 5284 (přestávka ve vysílání) |
04:40:00 | 04:40:35 | 35 |
04:52:51 | 05:00:44 | 473 |
05:12:53 | 05:20:35 | 462 |
05:39:32 | 05:47:20 | 468 |
06:09:50 | 06:17:38 | 468 |
06:39:05 | 06:46:55 | 470 |
07:00:34 | 07:08:21 | 467 |
07:37:45 | 07:45:44 | 479 |
08:07:33 | 08:15:21 | 468 |
08:19:44 | 08:25:42 | 358 |
08:25:42 | 13:42:27 | 19005 (teleshopping) |
13:42:28 | 13:48:34 | 366 |
13:53:27 | 14:01:20 | 473 |
14:17:47 | 14:25:34 | 467 |
14:52:36 | 15:00:22 | 466 |
15:18:12 | 15:25:30 | 438 |
15:39:53 | 15:47:46 | 473 |
16:07:12 | 16:15:15 | 483 |
16:30:47 | 16:38:59 | 492 |
17:07:34 | 17:15:26 | 472 |
17:31:09 | 17:38:57 | 468 |
18:04:42 | 18:12:40 | 478 |
18:27:38 | 18:35:24 | 466 |
19:04:32 | 19:13:10 | 518 |
19:26:37 | 19:32:47 | 370 |
19:50:00 | 19:53:04 | 184 |
20:05:15 | 20:08:25 | 190 |
20:31:37 | 20:36:29 | 292 |
20:52:08 | 20:59:53 | 465 |
21:15:58 | 21:23:51 | 473 |
21:41:03 | 21:48:51 | 468 |
22:08:33 | 22:16:31 | 478 |
22:36:43 | 22:44:50 | 487 |
23:07:20 | 23:15:03 | 463 |
23:40:47 | 23:48:35 | 468 |
Celkem 36 105 sekund, přepočteno na hodiny, minuty a sekundy, tedy 10 hodin, 1 minuta a 45 sekund reklam rozdělených do 46 bloků během 22 hodin, 31 minut a 56 sekund (zbytek času byla přestávka ve vysílání). Reklamy tak tvoří zhruba 44,51 % z celkové doby vysílání. To je s přehledem nejvyšší hodnota.
Přehled reklamních bloků
TV Nova | TV Prima | TV Barrandov | |
---|---|---|---|
Počet reklamních bloků | 52 | 49 | 46 |
Průměrná délka reklamy | 6 minut a 18 sekund | 7 minut a 1 sekunda | 6 minut a 22 sekund |
Počet reklam v Prime-Time (19-23 hod.) | 11 | 9 | 10 |
Průměrná délka reklamy v Prime-Time | 5 minut a 30 sekund | 6 minut a 55 sekund | 6 minut a 33 sekund |
Průměrný rozestup reklam v Prime-Time | 21 minut a 32 sekund | 23 minut a 5 sekund | 23 minut a 35 sekund |
Počet reklamních bloků od 00:00 do 07:59 hod. | 13 | 14 | 19 |
Počet reklamních bloků od 08:00 do 15:59 hod. | 18 | 16 | 9 |
Počet reklamních bloků od 16:00 do 23:59 hod. | 20 | 19 | 18 |
% reklam z celkového vysílání | 26,99 % | 26,05 % | 44,51 % |
zelená barva značí nejnižší/nejlepší hodnotu, červená barva značí nejvyšší/nejhorší hodnotu
Z tabulky je patrné, že zatímco TV Nova a TV Prima postupně zvyšují počet reklamních bloků v průběhu dne, přičemž maximum jich je v hlavním vysílacím čase, TV Barrandov má nejvíce reklamních bloků od půlnoci do 8 hodin ráno, a to i přesto, že v této době má navíc odstávku vysílání. I během 6,5 hodin vysílání se na obrazovkách objevilo 19 reklamních bloků, každý s průměrnou délkou 5 minut a 9 sekund.
Nejlepší z nejhorších?
Zatímco u TV Nova a TV Prima zabírají reklamy zhruba čtvrtinu denního vysílání, v případě TV Barrandov jde o necelou polovinu vysílání. Na svědomí to má primárně délka teleshoppingového bloku, subjektivně působily reklamy na TV Barrandov nejvíce obtěžujícím dojmem. Hned na druhé místo bych umístil TV Nova, a to i přesto, že délka reklam v hlavním vysílacím čase je nejkratší. TV Prima subjektivně vychází ze srovnání nejlépe, má i nejmenší procento reklam z celkového vysílacího času. Pokud reklamy vyloženě nenávidíte a pořady FTV Prima sledujete skrze IPTV/OTT, můžete si zakoupit balíček, který vám umožní reklamy přeskočit – ne však u všech poskytovatelů. Jednoznačného výherce však v dnešním srovnání nehledejte.