Škoda Auto otevírá AIM.Lab ve spolupráci s VŠB-Technickou univerzitou Ostrava

Škoda Auto otevírá AIM.Lab ve spolupráci s VŠB-Technickou univerzitou Ostrava
Fotografie: Škoda Auto
  • Laboratoř umělé inteligence představuje v českém automobilovém průmyslu unikátní projekt
  • Propojení teorie a praxe posiluje pozici a konkurenceschopnost automobilového průmyslu v České republice

Škoda Auto spouští ve spolupráci s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava laboratoř AIM.Lab. Tato značka znamená Artificial Intelligence in Manufacturing Lab (Laboratoř umělé inteligence ve výrobě). Tato iniciativa je v automobilovém průmyslu první svého druhu. Laboratoř, která se nachází v kampusu VŠB-TUO, bude sloužit ke spolupráci mezi univerzitou a českou automobilkou. Zaměřuje se na tři hlavní oblasti: analýzu dat, aplikace strojového učení a umělé inteligence a problematiku optimalizace v průmyslové praxi.

Dr. Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast výroby a logistiky, zdůrazňuje: „Spolupráce mezi společností Škoda Auto a VŠB-Technickou univerzitou Ostrava je oboustranně přínosná. Spojujeme totiž teorii s praxí a vytváříme konkrétní přidanou hodnotu v oblasti umělé inteligence – pro nás jako automobilku i pro studenty, kteří získávají praktické zkušenosti. Jsem přesvědčen, že nová laboratoř AIM.Lab dále posílí Českou republiku jako centrum automobilového průmyslu a zajistí jí budoucnost.

Profesor Václav Snášel, rektor VŠB – Technické univerzity Ostrava, vysvětluje: „Umělá inteligence hraje stále významnější roli nejen pro koncového uživatele, ale zejména v průmyslové výrobě. Proto budeme infrastrukturu AIM.Lab intenzivně využívat pro výuku a vývoj v oblasti průmyslové datové analytiky. Budou zde probíhat kurzy pro bakalářské a magisterské studijní programy a od roku 2022 plánujeme také výuku nového doktorského programu se zaměřením na datovou analytiku. Pro naše studenty jsou poznatky z praxe nezbytným základem pro provádění cíleného výzkumu.

Iniciativa AIM.Lab je v automobilovém průmyslu unikátní, nicméně není to první spolupráce mezi Škoda Auto a VŠB-TUO. Projekt vznikl na základě několikaleté úspěšné spolupráce mezi Oddělením digitalizace a průmyslu 4.0 Škoda Auto a Fakultou elektrotechniky a informatiky VŠB-TUO v rámci programu Škoda Auto Talent pro doktorandy. Díky poznání výrobního prostředí jsou studenti připraveni řešit problémy v kontextu průmyslové praxe, o čemž svědčí i dosavadní úspěšné společné projekty. Automobilky a univerzita připravují další projekty spolupráce v laboratoři AIM.Lab, které budou výrazně podporovat výuku zaměřenou na praxi. Plán zahrnuje také propojení s dalšími průmyslovými partnery a spolupráci s institucemi, jako je IT iniciativa Czechitas, která posiluje vzdělávání žen v oblasti IT.

Škoda Auto s touto fakultou úspěšně spolupracovala i v minulosti. Automobilka a univerzita například od podzimu 2019 spolupracují na nových technologiích v oblasti asistenčních systémů. V rámci projektu Národního centra kompetence – Kybernetika a umělá inteligence (TA ČR) vyvíjí nový asistenční systém „Follow the Vehicle“. Cílem je autonomní jízda v konvoji založená na principu „dvě vozidla, jeden řidič“. Vozidlo vpředu řízené člověkem určuje trasu, rychlost, jízdní pruh a další parametry. Údaje o pohybech volantu, zrychlení a zpomalení jsou bezdrátově přenášeny do autonomně řízeného zadního vozidla, které vedoucí vůz následuje ve vzdálenosti až deseti metrů.

Škoda Auto podporou vysokých škol v České republice přispívá ke splnění své společenské odpovědnosti. V celé České republice, ale i v zahraničí společnost podporuje 20 vysokých škol, například poskytováním vozidel nebo komponentů pro studijní a výzkumné účely. Společnost nabízí také podporu v podobě odborných stáží pro studenty, mezinárodního trainee programu se stážemi v zahraničí a rozvojového a talentového programu pro doktorandy.

V rámci své strategie NEXT LEVEL – Škoda 2030 si společnost stanovila cíl vytvořit z České republiky centrum elektromobility. Na začátku příštího roku bude v Mladé Boleslavi zahájena také výroba bateriových systémů pro vozy Enyaq iV. Kromě toho česká automobilka spolupracuje s partnery na vytvoření stabilního hodnotového řetězce dodavatelské struktury pro elektromobilitu.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze