Cestování vlakem je pro někoho nutnost, pro jiného zábava. Vlakové soupravy se neustále vylepšují, aby cestující měli co nejvíce pohodlí. Pokud jste někdy jeli vlakem dál a byli jste v takzvaném spacím voze, pak asi víte, že tam není zrovna příliš místa, a navíc se na jednom místě tísní více lidí. Škoda Group na veletrhu InnoTrans 2024 představila inovativní řešení pro noční cestování vlakem – koncept „Sleep in Motion“. Stojí za ním rakouští designéři, kteří tímto novým návrhem chtějí nastavit nový standard pro cestování vlakem.
„Koncept „Sleep in Motion“ je ukázkou naší schopnosti dodávat progresivní řešení, která se zaměřují jak na potřeby cestujících, tak na provozní výzvy. Náš design zvyšuje pohodlí a soukromí, aniž by byla obětována kapacita. Jsme přesvědčeni, že tento koncept skutečně mění pravidla hry v oblasti nočních vlaků a zvyšuje atraktivitu a udržitelnost cestování po železnici,“ uvedl President Region West and North ve Škoda Group Jan Harder. Noční vlaky jsou možným řešením pro dekarbonizaci dopravy – nabízejí totiž ekologickou alternativu cestování po železnici.
Aktuální noční vlaky jsou ale již zastaralé a cestující očekávají větší komfort i celkovou modernizaci, která bude odpovídat dnešní době. Jak uvedla Škoda Group v tiskové zprávě, aktuální spací kupé jsou pro 6 lidí, což maximalizuje využití místa, nebo pro 4, což ale zvyšuje náklady. Nový koncept, který získal také patent, přinesl řešení ohledně místa, komfortu i soukromí.
Our "Sleep in Motion" concept introduces an innovative train sleeping cabin design that blends comfort and privacy without sacrificing capacity. Join its creator, Wilhelm Berbig, as he shares his insights and showcases the mock-up we presented at InnoTrans 2024. pic.twitter.com/X9AQ94VJ12
— Škoda Group EN (@SkodaGroupEN) October 17, 2024
Kabiny pro spaní jsou vytvořeny na dvě patra, kdy každá nabízí matraci o délce 200 cm a šířce až 85 cm. V každé kabině je také okno a výška kabiny činí 90 cm pro větší pohodlí. Náleží k ní také úložný prostor, světla a nabíjecí zásuvky. Vagon nabídne i úložné prostory pro větší zavazadla a místa pro sezení. Nově představená kabina funguje zatím pouze jako zkušební model a společnost sbírá zpětnou vazbu od cestujících i dalších společností, aby mohla případně design ještě vylepšit, než bude nasazena do plného provozu.