Death Stranding Director's Cut
test

Death Stranding Director's Cut

Walking simulator par excellence

Počítačovým hrám se na fZone věnujeme spíše okrajově, a proto se z nepřeberné nabídky snažíme vybírat zejména ty zajímavé kousky. Je tedy s podivem, že se zde zatím neobjevila recenze titulu, který mnozí označují za zlomový – Death Stranding. Vydání edice s podtitulem Director's Cut pro PC je tedy vhodnou příležitostí k položení si věčné otázky: skutečně je hra tak dobrá?

Odpověď je jako vždy nejednoznačná. Jedná se o „artový“ počin v nejlepším významu tohoto slova. K jeho plnému ocenění je potřeba dozrát, a to jak hráčskými zkušenostmi, tak nejspíše i těmi životními. Například tempo hry. Nejspíš to bude věkem, ale v poslední době upřednostňuji něco, čemu by se dalo říkat „pomalé hraní“. Namísto frenetické přestřelky v Counter Striku dám raději přednost klidnému zkoumání krajiny v DayZ, kde je ozbrojené střetnutí jen jedna z možností, které je lepší se vyhnout. Zběsilé závodění a adrenalin často střídá klid pravého pruhu dálnic v Euro Truck Simulatoru 2. A když některý herní titul dostane posměšnou nálepku „walking simulator“, pak to podnítí moji zvědavost a touhu po působivě vyprávěném příběhu.

Souhlasíte s těmito tvrzeními a s tím posledním obzvlášť? Pak rozhodně pokračujte ve čtení, Death Stranding by mohla být hra přesně pro vás. Jde totiž walking simulator par excellence. Představte si trek krajinou podobnou Islandu, později ve vysokých horách. Nikde nejsou žádné cesty a turistické značky, máte jen směr k cíli a zbytek je na vás. Na zádech máte navíc náklad o hmotnosti několika desítek kilogramů. Musíte dobře zvolit cestu složitým terénem, neustále hlídat balanc a výdrž. Půjdete raději chvíli kolem řeky ve snaze najít brod, nebo risknete přechod v hloubce, kde vás může strhnout proud? Zvolíte raději kontakt s nepříliš přátelskými stvořeními, nebo strmými útesy? Takových otázek si během každé pouti položíte nespočet. Zdánlivě prostá chůze je tak solidní výzva, která rozhodně není nuda.

Death Stranding Director\'s Cut
Toto je typický výjev ze hry. S těžkým nákladem na zádech se snažíte přejít hory a řeky.

Příběh pro náročné

Samotná chůze, respektive doručování nákladu mezi izolovanými osadami v postapokalyptické Severní Americe, není ale to hlavní. Je to pouze pojítko mnoha filmových sekvencí, které dohromady vytvářejí opravdu působivý epos. U jiných her nesnáším ty okamžiky, kdy mi filmový předěl vytrhne ovládání z ruky a nutí mě sledovat gumové hlavy předvádějící „céčkové“ výkony. Tady jsem se ale na každý předěl vyloženě těšil, i když je jich tu větší než malé množství. Hlavně ze začátku: chcete si zahrát a místo toho sledujete dvouhodinový díl ze seriálu. Bez nadsázky. Ale Hideo Kojima v každém záběru dokazuje své mistrovství.

Death Stranding Director\'s Cut
V souvislosti s hrami obvykle nemluvíme o obsazení a hereckých výkonech, ale zde je obojí špičkové.

Není to ale zadarmo. Po většinu doby máte pocit, že sleduje sci-fi seriál od jeho třetí série. I když je „postapo“ docela častým námětem, zde je pojato tak originálně, že se většinu času chytáte jen stěží. Navíc nejde jen o prvoplánový sled událostí, ale směs komplexního sci-fi, snů, přeludů a halucinací, a to vše je okořeněno notnou porcí symbolismu. Zkrátka materiál, na kterém si mohou léta lámat hlavu zástupy akademiků.

I z toho důvodu přijde vhod ona pomalost herních pochodů. Můžete u nich rozjímat nad tím, co jste právě viděli. Tíže lidského údělu zde rezonuje se složitým překonáváním přírodních překážek. Výsledkem je opravdu působivý zážitek, jen se mu musíte poddat. Nebránit se jeho jinakosti a zvláštnosti. Jak bylo řečeno v úvodu, k něčemu takovému je potřeba dozrát.

Death Stranding Director\'s Cut
Informací je však mnoho a často si spíš připadáte jako na přednášce.

Director's Cut? Jen nálepka

Vzhledem k recenzované edici je potřeba ztratit i pár slov o tom, co znamená dovětek v názvu. U filmů se tak obvykle označuje verze, kterou si sestříhá sám režisér a nenechá si do toho od nikoho mluvit. Vznikne tak obvykle tříhodinová a velmi náročná podívaná.

Death Stranding Director\'s Cut
Práce s nákladem, jeho přebírání a odevzdávání je asi tak zábavné jako dělat v Excelu. Není to nutně nuda, ale ne pro všechny.

Tato hra ale není ten případ. Jednak příběh už delší a složitější být nemůže a pak jde také o marketingové označení, které má podtrhnout „filmovost“ celého počinu. V praxi jde spíše o „Enhanced Edition“, která nabídne podporu širokoúhlých displejů, vysokých snímkovacích frekvencí, foto mód a nějaký postradatelný herní obsah. Příplatek se tak vyplatí v případě, kdy máte monitor 21:9 a k němu dostatečně výkonnou grafickou kartu. To je pak moc hezká podívaná.

Death Stranding Director\'s Cut
Lidský plod uvězněný v plastové nádobě je věc, která dalece přesahuje běžné sci-fi a o významu tohoto symbolu se dá dlouze diskutovat.

Verdikt: když chcete něco jiného

O Death Stranding by se daly psát diplomové práce. Pokud si ale potrpíte na kondenzovanější hodnocení, pak tu máme shrnutí. Death Stranding je a) hvězdně obsazený, ale poněkud rozvláčný a zmatený sci-fi film doplněný simulátorem chůze. Nebo b) přelomová hra, která povyšuje tento způsob zábavy na umění. Máte pravdu, správné jsou obě odpovědi. Záleží jen na vás, jak moc jste připraveni a jak je vaše mysl otevřená. Pokud hledáte něco odpočinkového, akčního a osvědčeného, je zde mnoho jiných kandidátů. Jestli jste naopak unaveni z uniformity dnešní AAA produkce, toto je přesně ta živá voda, kterou hledáte.

Foto: Ondřej Pohl, fZone.cz; Kojima Productions

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze