Resident Evil Village
test

Resident Evil Village

Reportáž z „Vesnice“ plné překvapení

Po skvělém Residentu Evilu 7, který nasadil laťku současných hororových her pěkně vysoko, bylo otázkou, jestli se podaří nejnovějšímu dílu s podtitulem Village dosáhnout podobných kvalit, nebo sedmý díl dokonce předčí. Nejen to se dozvíte na následujících řádcích.

Videoherní sérii Resident Evil si většina z nás pamatuje z dětství. Mně osobně se například nesmazatelně vryl do paměti úvodní filmeček z prvního dílu, kde byl Bravo tým po vysazení z helikoptéry napaden krvelačnými psy. Legendárních momentů, charismatických postav i ikonických antagonistů má však toto herní univerzum nespočet a ani osmý díl jimi nešetří.

Resident Evil Village jde ve stopách předešlého dílu, který hráčům připravil zcela nový pohled z perspektivy hlavní postavy – Ethana Winterse. Díky tomu se mohou hráči ještě lépe vžít do role hlavní postavy, kterou i v nejnovějším dílu zůstává právě Ethan Winters. Po hrůzných zážitcích se Ethan přestěhuje kamsi do Evropy, kde si však pouhých pár let po předešlém incidentu musí znovu projít peklem.

Resident Evil Village navíc působí na první pohled poměrně neortodoxně. Přeci jen jsme se v Resident Evil sérii doposud nesetkávali s monstry, jako je vlkodlak či upír, ale spíše s různými druhy zombií a kreatur, které byly výsledkem experimentů i záměrných mutací. Na „pohádkovost“ osmého dílu ostatně odkazuje i velmi pěkný animovaný filmeček, který se hráči zobrazí, když čte Mia (manželka Ethana) pohádku jejich dceři Rose. A jako správná pohádka má i Resident Evil Village svá „strašidla“.

Hlavním záporákem je tentokrát Mother Miranda s její čtyřčlennou sebrankou. Některé členy, jako například obryni „Lady Dimitresu“, jste mohli vidět v trailerech nebo v hratelném demu, jiné lépe poznáte a pochopíte, až když si přečtete zápisky, které jsou rozesety po celé hře. Kromě (bezejmenné) vesnice, která funguje jako rozcestí, přes které se budete dostávat do různých dalších částí, se ve hře podíváte také do dalších zajímavých oblastí, jako je továrna, jezero, ale samozřejmě také zámek, který skrývá nejedno překvapení.

Všechny čtyři „děti“ Mirandy mají nejen svůj vlastní příběh, ale i speciální schopnosti, takže vás neminou epické souboje s bossy, které jsou originální a v mezích možností i dost rozmanité. Kladně hodnotím také štědré množství soubojů s menšími protivníky, které jsou však opět zpracovány originálně, i díky nim příběh pěkně odsýpá po celou dobu.

Postupem času navíc odhalujete (ve stylu všech Resident Evil her), že ne vše je tak, jak to na první pohled vypadá. Jak rozkrýváte příběh, zjistíte, že vše má své vysvětlení a dočkáte se také několika povedených, i když ne úplně šokujících, zvratů. V tomto ohledu se sluší dodat, že Village má být prostředním dílem z plánované trojice nových her Resident Evil, takže vývojáři Capcomu ještě rozhodně neřekli poslední slovo.

Ray-tracing, ale i 60 FPS ve 4K

Hru jsem hrál na PlayStationu 5, kde jsem si mohl užívat i vybrané next-gen funkce. Tak pokročilou haptickou odezvu jako například u hry Returnal v případě Resident Evil Village však nečekejte. Hra slušně využívá adaptivní triggery, které kladou různý odpor podle toho, jakou zbraň používáte. U velkých zbraní, jako je brokovnice nebo odstřelovací puška, tak budete muset trigger pořádně zmáčknout, u menších zbraní typu pistole je ale odpor podstatně menší. S intenzitou a různými druhy vibrací si tedy vývojáři mohli příště o trochu více pohrát.

Povedené je však vizuální zpracování, kde si můžete užívat ray-tracing (ve 4K v 30 FPS), díky čemuž vypadají nepřátelé ještě o fous lépe (děsivěji). Hra si vyloženě hraje s nasvícením, které si budete mít možnost důkladně prohlédnout i v průběhu řešení různých hádanek, které nezřídka využívají malá ohniště upevněná na řetězech. Náročnost hádanek není příliš vysoká a často Resident Evil Village možná hráče vede až zbytečně moc „za ručičku“. Ani jednou se mi tedy nestalo, že bych se na některé hádance zasekl a nevěděl si rady. Hádanek je však dostatek, jsou chytře rozmístěny a vesměs jim nelze moc co vytknout.

Malou výtku k vizuálu hry však přeci jen mám, neboť občas (i když opravdu jen zřídka) narazíte na textury s velmi nízkým rozlišením, které vás v kontrastu s ostatními vyhlazenými detaily doslova praští do očí. Snad je vývojáři vylepší v budoucích aktualizacích. Stejně tak mě překvapila nemožnost rozbít některé předměty. Jedná se o například velmi podobně vypadající vázy v zámku Dimitrescou, kdy jednu rozbít lze a jinou nikoliv. Možnost ničit prostředí je obecně něco, na čem mohli vývojáři ještě trochu zapracovat, přestože je jinak level design velmi povedený a dokáže navodit tu správnou atmosféru.

Obchodník Duke

Ethan se v průběhu své cesty setká nejen se zástupy monster (zejména vlkodlaci se opravdu povedli), ale také s obézním obchodníkem, který se nechává oslovovat jako Duke. Tvůrci hry tak vyhověli všem fanouškům Resident Evilu 4, kde figuroval tajemný obchodník. Také od Duka si můžete v průběhu hry koupit nejrůznější zboží (lékárničky, munici, zbraně), ale také si vylepšit atributy zbraní nebo si dokonce nechat uvařit speciální pokrmy, které zvýší vaše zdraví apod. Duke rovněž občas utrousí důležitou informaci pro lepší pochopení příběhu a osobně doufám, že se objeví i v dalším díle.

Resident Evil Village

Podstatnou část získávání nových předmětů však nepředstavuje jen pouhé nakupování, ale hlavně prohledávání místností, kde jsou často různé skryté předměty (například diamanty, které musíte nejprve sestřelit ze stropu apod.). Ke kompletnímu prohledání velmi dobře slouží mapka, která po „vyzobání“ všech předmětů vybarví (na mapce) místnost do modra.

Hra, která jen tak neomrzí

Dohrání na běžnou (prostřední) obtížnost mi zabralo 12 hodin, spoustu míst jsem však pečlivě prohledal, takže by herní doba mohla být ještě o něco kratší. Po dohrání však získáte přístup k režimu Mercenaires, který se rovněž povedl a zachoval si stejný princip z minulosti – tedy v krátkém časovém úseku vysbírat co nejvíce bodů, které získáváte zabíjením nepřátel.

Na závěr musím pochválit ozvučení, které je skvělé a obzvlášť při poslechu do sluchátek (a hraní v noci) si hru opravdu užijete. Až na drobné nedostatky (viz textury s nízkým rozlišením) si nemohu stěžovat ani na technické zpracování. Hra po celou dobu běžela plynule, nikdy nespadla ani se nezasekla. Při zapnutém ray-tracingu jsem se v několika málo místech setkal s mírným poklesem frameratu, pokud se však bez ray-tracingu obejdete, můžete se těšit na stabilních 60 FPS. Village jsem hrál i na PlayStationu 4, kde hra rovněž fungovala plynule a s ohledem na stáří konzole měla i solidní vizuální podobu.

Resident Evil Village přejímá některé osvědčené prvky z legendárního čtvrtého dílu a zároveň je kombinuje s pohledem z perspektivy hlavního hrdiny. Když vezmeme v potaz zajímavý příběh i bohatou zásobu protivníků, jedná se o další povedený díl ze série Resident Evil. Díky kvalitnímu technickému zpracování, dobře napsanému příběhu i slušné znovuhratelnosti mohu nákup vřele doporučit a již nyní se těším na další pokračování.