V rámci dlouhodobé podpory digitálního vzdělávání seniorů vyhlašuje společnost Vodafone casting na vůbec prvního českého „oldfluencera“. S vítězem se dohodne na tvorbě obsahu určeného primárně pro lidi nad 65 let. Těm by měl pomoci se rychleji, srozumitelněji a zábavněji zorientovat ve světě technologií.
„Jednou z bariér pro seniory při přijímání nových technologií je absence obsahu vytvořeného přímo pro ně. Mladí se snadno učí s technologiemi nejen proto, že s nimi mají díky každodennímu využití více zkušeností, ale taky proto, že si mohou vybrat z obrovského množství obsahu, které pro ně vytvářejí mimo jiné právě influenceři. Seniorům v tomto ohledu naopak často nezbývá než orientovat se podle řetězových e-mailů,” vysvětluje Zuzana Holá, ředitelka Nadace Vodafone Česká republika a šéfka korporátní komunikace Vodafonu.
Jaromír Jágr jako nejstarší influencer?
Absenci influencerů pro věkovou skupinu 65+ potvrzují i data. Podle žebříčku 30 nejvlivnějších postav na českých sociálních sítích, který sestavil magazín Forbes, je nejstarším „influencerem“ a také jediným seniorem v žebříčku Andrej Babiš (67 let). Nejstaršími influencery v pravém slova smyslu jsou pak hokejista Jaromír Jágr (49), zpěvačka Dara Rolins (49) a moderátor Leoš Mareš (45). I s nimi ale věkový průměr největších influencerů v Česku sotva přesahuje 30 let.
Právě proto se Vodafone rozhodl do online prostoru dostat kvalitní a zodpovědný obsah podávaný z pohledu samotných seniorů, který jim pomůže zorientovat se v používání technologií tak, jak je opravdu vnímají, a ukáže jim, jak se mohou stát užitečnou součástí jejich životního stylu. „Několik oldfluencerů už ve světě najdeme. Někteří se živí jako modelové, jiní jen ukazují svůj běžný život. Ale jsou to pouhé jednotky účtů, což je obrovská škoda – sleduje je totiž i spousta mladých, kteří tak získávají zase jiný pohled na svět,” doplňuje další výhody obsahu tvořeného přímo seniory Michael Barták, který má ve Vodafonu na starosti sociální sítě a digitální marketing.
Důchodový věk podmínkou
Hledání oldfluencera je součástí aktuální vánoční kampaně Vodafonu, v níž je téma pozitivního vztahu seniorů k technologiím jednou z nosných příběhových linek televizních spotů s Martinem Hofmannem. Právě důchodový věk je – kromě schopnosti dlouhodobě tvořit kvalitní obsah – hlavním kritériem pro výběr prvního českého oldfluencera.
Výzva hledající oldfluencera poběží v prosinci na sociálních sítích Vodafonu a v prodejnách Vodafonu po celé České republice. Vítěze castingu bychom měli znát po 6. lednu, s obsahem vytvářeným v rámci této spolupráce se v redakčních plánech Vodafonu počítá celý příští rok.
Podle posledních dat ČSÚ používá internet alespoň jednou týdně 52 % seniorů ve věku 65 až 74 let. A 20 % seniorů ve věku 75 let a více, v obou případech ale tento podíl každoročně roste. Ze seniorů, kteří překonají bariéru a obavy z technologií, se dokonce stávají velmi aktivní uživatelé, připojující se několikrát denně, aktivně používající sociální sítě a hrající hry. Další informace k tématu oldfluencera lze dohledat na nadacevodafone.cz.