Již polovina Čechů ověřuje platby v aplikaci své banky pomocí biometrických údajů. Po třech měsících od začátku platnosti evropské směrnice PSD2, která zavedla nutnost silného ověření zákazníka, dosáhla míra úspěšných ověření plateb na internetu 89 procent. Evropský průměr činí 74 procent. Společnost Mastercard očekává, že Česká republika do konce roku 2021 přesáhne úroveň 92 procent úspěšných ověření plateb online. Přispět k tomu má zejména postupné zavádění a nárůst poskytnutých výjimek ze silného ověření, tzv. neviditelné ověřování online plateb.
„Každá technologická novinka je spojena s nutností edukace a podpory držitelů karet. Tento úkol české banky zvládly na jedničku, a to navzdory lockdownu, který byl kvůli nárůstu nákupů na internetu až o 29 procent zatěžkávacím obdobím. I díky tomu dnes patří Česká republika mezi evropskou špičku ve využívání biometrické autentizace při nakupování online,“ řekl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Na změny se museli adaptovat také obchodníci a poskytovatelé platebních služeb. Velká část z nich byla už na konci loňského roku připravena a jejich obchodníci již používali nový protokol EMV 3DS, který nahrazuje původní ověřování pouze formou SMS. Na konci března 2021 již 95 procent obchodníků používalo nový protokol. Společnost Mastercard s bankami úzce spolupracuje a nabízí jim nástroje, jak lépe identifikovat případná rizika podvodů. Z dat sítě Mastercard vyplývá, že 83 procent všech plateb na internetu je vyhodnoceno jako bezpečných. Tyto transakce mohou být dokončeny i s využitím výjimky ze silného ověření bez jakéhokoliv rizika. K tomu lze využít analýzu rizika transakce (Transaction Risk Analysis), kterou jako možnou výjimku ze silného ověření definuje směrnice PSD2.
„Budoucnost vidíme v takzvaném neviditelném ověření, které po majiteli karty nevyžaduje žádnou interakci. Jedná se například o uplatnění výjimek z autentizace podle výsledků analýzy rizika transakce jak na straně bank, tak i obchodníků. Usnadnění přináší i použití metody tzv. behaviorální analýzy, která na základě informací o používání mobilního telefonu či počítače může zcela bezpečně ověřit klienta bez nutnosti jeho zásahu a představuje tak velmi zajímavou, pro klienta neviditelnou alternativu. Mastercard nabízí takové řešení pod názvem NuDetect,“ říká Josef Puczok, manažer oddělení Digital Business Development.
Řešení NuDetect je plně v souladu s požadavky EBA a direktivy PSD2. Behaviorální analýza v současnosti nahrazuje použití tzv. e-PINu, kdy pro uživatele, kteří nemohou či zatím nechtějí používat biometrické ověření, představuje druhý faktor. Řešení NuDetect reaguje v řádech milisekund a využívá umělou inteligenci, která se učí s každou interakcí. Sleduje rychlost přepisování kódu, způsob pohybu po formuláři, vzorce a rychlost způsobu zadávání, náklon zařízení a mnoho dalších faktorů. Banka takto může snadno ověřit klienty také například při přihlášení do internetového bankovnictví či volání na zákaznickou linku.
Společnost Mastercard letos nabídne bankám i další novinku, kterou je nástroj inteligentního řízení rizika (Intelligent Fraud Rule Manager). Tento soubor informací a funkcí dostanou k dispozici všechny banky k otestování. Získají tak možnost rozhodnout o rizikovosti transakce v reálném čase a další možnosti samoobslužného definování vlastních pravidel pro ještě vyšší podíl schválených plateb a minimalizaci požadavků na ověření.
„Požadavky klientů jsou stále náročnější a vyžadují nejen jistotu, že jejich platba bude bezpečně realizována, ale zároveň vše proběhne rychle. Tento trend potvrzuje fakt, že již tři ze čtyř našich klientů při nakupování na internetu ověřují platbu pomocí aplikace George klíč. V současnosti má aplikaci pro bezpečné dvoufaktorové ověření plateb na svém mobilním zařízení více než jeden milion klientů,“ říká Jan Dachovský, expert na platební řešení v České spořitelně.
„Požadavek na silné ověřování plateb kartou na internetu řešíme pomocí aplikace KB Klíč. Díky včasné a cílené komunikaci na klienty, zapojení bankovních poradců, statisícům odeslaných SMS a emailů, edukačním kampaním a tomu, že jsme KB Klíč pro platby kartou začali používat již v květnu 2020, se nám povedlo klienty na významnou změnu připravit. A těší nás, že dnes ještě více klientů mnohem častěji platí kartou na internetu. Jen za poslední dva roky se množství plateb zdvojnásobilo a počet aktivních klientů vzrostl téměř o 50 procent,“ uvedl Marek Pechlát, Chapter Lead pro karetní produkty z Komerční banky.
„Měsíčně se do mobilního bankovnictví Air Bank přihlásí více než půl milionu klientů. Aplikace My Air už totiž dávno není jen prostředek na kontrolu zůstatku nebo poslání platby, ale rozsahem funkcí se stala zcela plnohodnotným způsobem ovládání bankovního účtu. Oproti internetovému bankovnictví má aplikace navíc výhodu v podobě bezpečnostní funkce, která je využívána u potvrzování nejrůznějších bankovních operací včetně bezpečného potvrzování plateb kartou na internetu. Jen za poslední rok vzrostl počet uživatelů aplikace My Air o 30 procent a celkově ji mají už téměř tři čtvrtiny našich klientů. Mnoho z nich svůj účet ovládá už jen přes aplikaci,“ říká Filip Zavřel, vedoucí oddělení Každodenní finanční služby Air Bank.