Pokud do České republiky, tak hlavně za unikátními zážitky, platí stále více mezi cestovateli z celého světa. Zahraniční turisté letos v prvním čtvrtletí utratili v Česku zhruba dvakrát víc za zážitky než ve stejném období roku 2019, tedy v posledním roce před pandemií. Za nákupy zboží přitom cestovatelé vydali letos na jaře zhruba stejnou částku jako v roce 2019. Vyplývá to z nejnovější studie společnosti Mastercard „Travel Industry Trends 2023“.
„V prvním roce cestování bez protipandemických omezení se spotřebitelé snaží uspokojit svou odkládanou poptávku po objevování nových destinací, setkávání s přáteli a členy rodiny a získávání nových zážitků, které si museli během pandemie odepírat,“ vysvětluje výsledky studie generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou a Slovensko Michal Čarný. Zahraniční cestovatelé zvyšují poptávku po nezapomenutelných zážitcích a hledají jedinečnost. Rozdíl mezi útratami za zážitky a za věci je ještě větší v zemích, které se starají zejména o turisty s vysokými příjmy, jež mají tendenci utrácet více za luxusní hotely, restaurace i unikátní zážitky. Mezi tyto země patří i Česko.
Podle údajů za březen 2023 vzrostly v porovnání s rokem 2019 celosvětové výdaje za zážitky o 65 %, zatímco za zboží jen o 12 %. Na druhou stranu mnohem silnější růst výdajů turistů za pořizování věcí než za zážitky evidují třeba v Polsku a Norsku nebo ve Slovinsku.
Létání opět na předpandemických číslech
Češi se po třech složitých letech opět ve velkém vrátili na palubu letadel. Počet rezervací soukromých prázdninových a dovolenkových letů z Česka se zvýšil na konci března o 18 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2019. Jde o podobné růstové tempo jako ve Francii nebo ve Švýcarsku. Ovšem třeba v Německu nebo Nizozemsku počty rezervací meziročně klesly.
Celosvětové rostly rezervace soukromých i pracovních cest na konci března v průměru zhruba o 31 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2019, přičemž nejprudší nárůst zaznamenaly asijské a tichomořské země, kde přísná omezení mobility v posledních třech letech přispěla po uvolnění opatření k vysoké poptávce po cestování.
Významným přínosem pro cestovní ruch, především právě v zemích Asie a Tichomoří, je otevření hranic pevninské Číny. Obnovená vlna čínských návštěvníků se ale projevila i v České republice. Objem útrat čínských turistů za zážitky se oproti roku 2019 zvýšil o více než 55 %. Za zboží a luxusní zboží pak cestovatelé z Číny utrácejí o než 30 % více.