České jaderné elektrárny Dukovany a Temelín letos vyrobily nejvíce elektřiny ve své historii. Jak se pochlubil sám ČEZ, od začátku roku dodaly do sítě více než 31,02 TWh elektřiny, čímž překonaly dosavadní rekord z roku 2022. Podle Skupiny ČEZ nejde o jednorázový výkyv, ale o výsledek dlouhodobé a systematické práce. Klíčovou roli sehrály zejména změny palivových cyklů, modernizace technologií a důraz na bezpečnost provozu.
„Překonání rekordu není výsledkem náhody, ale pečlivé strategie a systematické práce posledních let – od modernizací turbín, až po změnu palivových cyklů. Naše jaderné elektrárny jsou klíčovým bezemisními zdroji, na které se mohou české domácnosti i firmy dlouhodobě spoléhat,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
Dukovany již fungují v režimu šestnáctiměsíčního palivového cyklu, Temelín přechod na delší intervaly mezi výměnami paliva dokončí v průběhu příštího roku. Díky tomu mohou bloky vyrábět elektřinu delší dobu bez odstávek, což se pozitivně promítá do celkové produkce. Zároveň ale platí, že objem výroby se bude v jednotlivých letech lišit podle počtu a rozsahu plánovaných odstávek. Ty slouží nejen k výměně části paliva, ale také k detailním kontrolám a investičním pracím.
„V roce 2026 nás čekají dvě náročné odstávky v Temelíně, což se do výroby samozřejmě propíše. Ke konci desetiletí ale cílíme na průměrnou roční výrobu 32 TWh ročně,“ dodává člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika Bohdan Zronek.
V současnosti je v České republice v provozu pět ze šesti jaderných bloků. První výrobní jednotka v Dukovanech je od poloviny prosince v dlouhodobě plánované odstávce, která by měla skončit v únoru příštího roku. Jaderné elektrárny se zároveň dlouhodobě podílejí na největší části bezemisní výroby elektřiny v Česku. Loni poprvé překročily hranici 40 % podílu na celkové výrobě elektřiny. Mimochodem, ročně díky nim nevznikne přibližně 20 milionů tun CO₂, které by jinak skončily v atmosféře.
ČEZ počítá s dlouhodobým provozem Dukovan i Temelína a v posledních letech do jejich modernizace investuje v průměru zhruba 7 miliard korun ročně.

