Jak upozornil The Verge, startup Fireflies.ai, dnes miliardová společnost nabízející automatický přepis a analýzu schůzek pomocí umělé inteligence, začínal úplně jinak, než by si většina zákazníků asi představovala. Spoluzakladatel Sam Udotong totiž na sociální síti LinkedIn (viz příspěvek níže) veřejně přiznal, že první verze jejich „AI asistenta“ v roce 2017 nebyla žádná technologie, ale on a jeho kolega osobně připojení na hovorech, kde potichu ručně zapisovali poznámky.
„Řekli jsme našim zákazníkům, že existuje AI, která se připojí na schůzku. Ve skutečnosti jsme to ale byli jen já a spoluzakladatel, kteří jsme se na hovory ručně připojovali, seděli tam potichu a dělali si poznámky,“ popisuje Udotong. Podle jeho slov měli první beta zákazníci chápat, že jde o lidský prvek v pozadí, přesto to však vyvolává otázky ohledně důvěry, nakládání s citlivými daty a ochranou soukromí.
Začátky: přežívání na pizze a 7. pokus o startup
Fireflies.ai přitom vznikl po šesti předchozích neúspěšných projektech. Udotong s kolegou tehdy neměli peníze ani produkt – pouze odhodlání zkusit poslední nápad. „Účtovali jsme 100 dolarů měsíčně za AI, která byla ve skutečnosti jen dvěma kluky přežívajícími na pizze,“ uvedl Udotong. Absolvent prestižní MIT dodává, že zpočátku couch-surfovali a neměli žádnou finanční rezervu: „Nic vás nemotivuje víc než tlak žít měsíc od měsíce bez záchranné sítě.“
Ruční práce jako prototyp umělé inteligence
První měsíce každopádně fungoval Fireflies tak, že dvojice zakladatelů chodila na hovory klientů jako „Fred z Fireflies.ai“. „Když si zákazník naplánoval schůzku, ručně jsme se připojili jako Fred. Seděli jsme tam potichu, dělali si detailní poznámky a o 10 minut později jsme je poslali zpět,“ popsal Udotong.
Po více než stovce schůzek a několika případech, kdy prý během konference únavou usnuli, se jim podařilo vydělat dost na první kancelář, což byl malý byt v San Francisku za 750 dolarů měsíčně. Až poté se rozhodli proces automatizovat. Udotong přitom zdůrazňuje, že právě okamžik finančního přežití byl bodem zlomu: „V tu chvíli jsme si řekli: teď je čas zastavit, všechno zautomatizovat a začít budovat skutečnou technologii.“
Dnes, když má Fireflies.ai hodnotu přes miliardu dolarů, zakladatel zdůrazňuje, že bezpečnost a ochrana dat jsou základem jejich současného fungování, čemuž je těžké vzhledem k minulosti projektu uvěřit. Fireflies totiž nabízelo zákazníkům software, ale dodávalo ruční práci – a to často na schůzkách, kde se objevují citlivé či důvěrné informace.
Jen těžko lze předpokládat, že všichni zákazníci věděli, že jejich konverzace tajně poslouchají zakladatelé firmy, nikoli anonymní algoritmus. Udotong každopádně celý příběh shrnuje jako extrémně levný, ale účinný prototyp, jenž jim umožnil pochopit potřeby trhu: „Nejlepší prototyp byli dva kluci přežívající na pizze. Validace před automatizací nás zachránila před sedmým neúspěchem.“

