Aukce jednoho jediného originálu digitálního díla Maestropiece od TMBK probíhala online posledních čtrnáct červencových dní. Přihazovat mohl kdokoliv, kdo je majitelem peněženky s kryptoměnou Ethereum a má účet na portálu OpenSea.io, kde aukce probíhala. První NFT burger byl nakonec vydražen za 5,04 Etherea, což je v přepočtu 281 400 Kč. „Z výsledné částky jsme nadšení. Soukromé tipy a cíle jsme samozřejmě měli, ale výsledek naše představy i očekávání vysoce předčil,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald’s ČR a SK. Do aukce se zapojilo deset dražitelů, mezi kterými nechyběl ani Petr Mára. „Aukce určitě úspěšná byla – výtěžek jde na dobročinné účely a prodej díla přesáhl 250 000 Kč. Zároveň celá aukce zvedla povědomí o NFT a blockchain technologiích obecně. Za mě osobně NFT ukazují možný technologický vývoj, kdy se jako lidstvo budeme více a více přesouvat do online prostředí a budeme řešit stejné otázky, které máme v dnešním světě – vlastnění a nakládání s uměním a díky NFT nejenom s uměním, ale kompletně s digitálními objekty. A poslední měsíce ukazují, že zájem o NFT celosvětově roste, což samozřejmě přitahuje investory, a tím pádem i cena investic nabírá nových výšin,“ říká Petr Mára.
„Chtěl jsem zjistit, co to obnáší, technologie mě baví,” říká grafik a internetový satirik Tomáš Břínek alias TMBK @TMBKOFFICIAL. Pro fastfoodový řetězec McDonald’s vytvořil koláž s burgerem, kterou teď nabízí v NFT aukci. @McDonalds_CZ https://t.co/bBCp005YEo
— DVTV (@DVTVcz) July 28, 2021
Nejdražší digitální burger
Originální a Tomáše Břínka vůbec první NFT dílo vzniklo v rámci projektu na podporu prodeje limitované edice hamburgerů Maestro v síti restaurací McDonald’s. „Vytvořit NFT byla výzva, do spolupráce jsem šel i z toho důvodu, abych zjistil, co taková práce obnáší, jak náročné vytvoření digitálního burgeru nebo díla NFT obecně může být. Toto NFT je to v podstatě mým prvním obrazem, který byl nabídnut k prodeji a z výsledné částky mám velkou radost, zvlášť, když veškeré finance jdou na dobrou věc,“ říká Tomáš Břínek. Rekordní částkou, za níž bylo dílo nakonec vydraženo dělá z Maestro burgeru nejen nejšťavnatější, ale od neděle i nejdražší digitální burger. Hlavní devízou však v konečném důsledku zůstává především charitativní podtext spolupráce a projektu samotného. Částka totiž poputuje na účet Nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda a Ronald McDonald House Charities. Ty se zaměřují na podporu rodin vážně a dlouhodobě nemocných a hospitalizovaných dětí, kterým poskytují bezplatné ubytování v jejich blízkosti, komfort i možnost odpočinku v nelehké životní situaci, především ale dávají rodinám možnost a šanci zůstat pospolu.