Hubbleův vesmírný dalekohled odhalil exoplanetu, která má už druhou atmosféru

1
Hubbleův vesmírný dalekohled odhalil exoplanetu, která má už druhou atmosféru
Fotografie: NASA, ESA, and R. Hurt (IPAC/Caltech)
  • Exoplaneta Gliese 1132 b ztratila svou původní atmosféru
  • Toto zjištění by mohlo mít značný dopad i na jiné exoplanety

Vědci pomocí Hubbleova teleskopu objevili důkaz, že vzdálená exoplaneta Gliese 1132 b pravděpodobně ztratila svou první atmosféru a novou získala vulkanickou činností. Gliese 1132 b, která je od Země vzdálená přibližně 41 světelných let, se v některých ohledech podobá i naší planetě. Exoplaneta má totiž podobnou hustotu, velikost i věk jako Země. Mnoho věcí je ale velmi odlišných.

Předpokládá se, že Gliese 1132 b byla původně plynnou exoplanetou s hustou vodíkovou atmosférou. Tuto atmosféru ztratila kvůli intenzivnímu záření hvězdy, okolo které obíhá. K překvapení astronomů ale Hubbleův dalekohled zaznamenal atmosféru druhou, která se skládá z molekulárního vodíku, kyanovodíku, methanu a aerosolu, přičemž vyskytující se atmosférický vodík pravděpodobně pochází již z první atmosféry.

Milan Kochaník
Naposledy upraveno: 14. 3. 2021 00:37
Takto, článek sice tvrdí,Hubbleův dalekohled objevil planetu, jenže žádný dalekohled a zejména tuto 41 sv. let vzdálenou nedokáže spatřit. Ve skutečnosti se používá metody jen nepřímých metod. Ale napřímo planetu spatřit ani náhodou nelze. Takže její vzhled je jen umělá spekulace, která se vykonstruuje z naměřených jiných hodnot. Úhlový rozměr je jen cca 0,000021 setinné vteřiny tedy cca 0,000007 " . Pro zrcadlový teleskop o průměru například 6 m a je lhostejno, zda je umístěn ve vesmíru či na Zemi, platí, že jeho teoretická rozlišovací schopnost je jen 0.03" = 0.09 setinné vteřiny. Jenže jen několik málo hvězd má úhlový průměr cca 0.01" , např. Antares či Betelgeuse. Takže i s tím novým dalekohledem o průměru zrcadla, které snad bude 24 m se v nejlepším případě zvětší teoretická rozlišovací schopnost na 0.0025 ", což je stále málo, zde potřebujeme 0.000 007 ". Takže tyto objekty půjdou i tak pozorovat pouze nepřímými metodami, ze znalosti svítivosti a efektivní teploty, interferometrickými měřeními, pomocí vzájemných zákrytů jednotlivých složek zákrytových dvojhvězd, pomocí zákrytů hvězd Měsícem lze určit průměry hvězd.

Načíst všechny komentáře