NASA financuje hledání mimozemských technologií na exoplanetách

Fotografie: nasa.gov
  • Projekt se bude snažit identifikovat struktury civilizace
  • Jedná se například o mimozemské stavby nebo znečištění

Hledání exoplanet, tedy těch nalézajících se mimo naši sluneční soustavu, už je běžnou součástí astronomie. Pomocí teleskopu nebo družice se sleduje kolísání jasu hvězdy a podle toho lze odvodit, jak velká planeta kolem ní obíhá. Lze dokonce i vyčíst, jak je velká a v jaké vzdálenosti obíhá, a tedy i fakt, jestli je potenciálně příhodná pro vznik života.

Nyní však NASA udělila neobvyklý grant na hledání mimozemských civilizací. Společně s vědci univerzit budou společně zkoumat tzv. „technosignatury“, které odhalí, že na zemi existuje vyspělá technologie, možná vyspělejší než ta naše. Astrofyzik Avi Loeb pro phys.org vyjmenoval, o co konkrétně by se mělo jednat. Jde například o průmyslové znečištění, osvětlení měst, pole solárních panelů, velké stavby nebo umělé satelity.

První na řadu přijdou zmiňované solární panely a cizí částice v atmosféře. V teoretické rovině už existuje studie, jak takové jevy detekovat na vzdálených planetách. Těch bylo doposud objeveno více jak 4 000 tisíce. Hlavní astronomický proud se však soustředil na méně odvážné hledání důkazů o mimozemském životě, například snahu prokázat přítomnost kapalné vody.