Na přelomu roku zahájí provoz 4MW baterie v elektrárně Tušimice

1
Na přelomu roku zahájí provoz 4MW baterie v elektrárně Tušimice
Fotografie: ČEZ
  • V současné době vzniká centralizované datové uložiště s kapacitou provozních úložišť
  • Baterie má minimálně desetiletou životnost a staví se v areálu elektrárny Tušimice
  • Výzkumný projekt byl zahájen minulý rok

Projekt velkokapacitního bateriového systému pro ukládání energie v lokalitě elektrárny Tušimice dospěje v průběhu letošního léta do fáze instalace. Zařízení, jehož provoz odstartuje na sklonku letošního roku, bude využíváno v rámci výzkumného projektu BAART společností ČEZ a ČEPS a k testování různých režimů poskytování podpůrných služeb pro energetickou soustavu České republiky. Dojde tak k dalšímu využití rozsáhlých elektrárenských pozemků bez sebemenšího vlivu na zábor zemědělské půdy.

Zařízení s minimálně desetiletou životností vznikne v areálu elektrárny Tušimice, a to na prostranství, kde během komplexní obnovy elektrárny stála záložní plynová kotelna pro vytápění města Kadaně. Zapojeno bude v bloku se stávajícím turbogenerátorem certifikovaným pro poskytování regulace frekvence.

Výzkumný projekt BAART byl ve spolupráci s ČEPS zahájen v loňském roce, start samotného pilotního provozu předpokládáme nejpozději na přelomu roku. Projekt bateriového úložiště je plně v souladu s programem budoucího využití stávajících elektrárenských lokalit, v jehož rámci jsou areály klasických elektráren průběžně adaptovány na fungování v podmínkách tzv. nové energetiky,“ říká Ladislav Štěpánek, člen představenstva a ředitel divize klasická energetika ČEZ.

Principiální změny energetického sektoru s sebou přinášejí rozvoj nových technologií i potřebu nastavit podmínky jejich začleňování do přenosové soustavy ČR. Realizace výzkumného projektu BAART umožní prohloubit naše dosavadní poznatky o integraci bateriových systémů do energetické soustavy v podmínkách elektrizační soustavy ČR s ohledem na poskytování podpůrných služeb,“ uvedl Svatopluk Vnouček, místopředseda představenstva ČEPS zodpovědný za strategii, inovace a rozvoj přenosové soustavy. Výhradním investorem technologie bateriového úložiště je ČEZ, zatímco ČEPS bude hradit náklady na službu regulace frekvence v pilotním provozu v souladu s metodikou regulace stanovenou Energetickým regulačním úřadem.

Projekt bateriového úložiště je plně v souladu s programem budoucího využití stávajících elektrárenských lokalit. V Tušimicích např. v současnosti vzniká centralizované datové úložiště s kapacitou provozních úložišť 2 PB a projektované pro celou Skupinu ČEZ, které nahradí stávající firemní datová centra.

Věděli jste, že…

…náklady bateriových systémů by v roce 2020 mohly činit 200 dolarů/kWh (tj. polovina ceny z roku 2016), resp. klesnout pod 160 dolarů/kWh v roce 2025?

…Li-Ion baterie o výkonu 100 MW a kapacitě 129 MWh uskladní dost energie na pokrytí spotřeby zhruba 30 tisíc domácností po dobu jedné hodiny?

…instalovaný výkon baterií v Německu na konci loňského roku přesáhl 700 MW?

…podle Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA) se globální akumulační kapacita může za příznivých podmínek do roku 2030 až ztrojnásobit?

Diskuze ke článku
Hejna Petr
Ta baterie se skládá z tužkových baterií ? Kolik set tisíc jich tam je. Pokud se to skutečně ukládá do tužkových baterií, tak je to technologická šílenost, ne technický zázrak.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze