Španělští úředníci objednali nové vlaky. Ty se však nevejdou do tamních tunelů

Španělští úředníci objednali nové vlaky. Ty se však nevejdou do tamních tunelů
Fotografie: unsplash.com
  • Vlaky v hodnotě zhruba 6 miliard korun jsou příliš široké na to, aby se vešly do některých tunelů
  • V důsledku události odešli ze svých funkcí prezident španělského železničního dopravce Renfe a španělská státní tajemnice pro dopravu
  • Nové vlaky budou dodány až v roce 2026

Před třemi lety oznámil španělský státní železniční dopravce Renfe plány na modernizaci vlaků na střední vzdálenost a příměstských vlaků v regionech Asturie a Kantábria. Minulý měsíc se při stavbě vlaků ukázalo, že jsou příliš velké. Desítky nových vlakových souprav postavených na základě předem dohodnuté smlouvy v hodnotě 258 milionů eur (v přepočtu zhruba 6 miliard korun) jsou totiž příliš široké na to, aby se vešly do některých tunelů.

Železniční síť v severním Španělsku byla postavena v 19. století a tunely pod hornatou krajinou neodpovídají standardním rozměrům moderních tunelů. To si bohužel při stavbě nových vlaků nikdo neuvědomil. Událost vyvolala rozhořčení jak v politice, tak i mezi veřejností. Prezident španělského železničního dopravce Renfe Isaías Táboas a španělská státní tajemnice pro dopravu Isabel Pardo de Vera v důsledku této nešťastné události odešli ze svých funkcí. Propuštěni byli také dva vysoce postavení úředníci z Renfe a ze státní železniční společnosti Adif.

„Od chvíle, kdy jsem se o této záležitosti dozvěděla, jsem udělala vše, co jsem mohla, abych zjistila, co se stalo, a našla řešení. Od samého počátku jsme přijali odpovědnost, omluvili se, uznali chybu a určili odpovědnost. Zahájili jsme také interní audit a sestavili pracovní skupinu, abychom našli řešení,“ uvedla pro theguardian.com španělská ministryně dopravy Raquel Sánchez.


Chyby byly naštěstí odhaleny ještě před tím, než se vlaky začaly vyrábět. V důsledku toho nepřišlo ze španělských peněz na zmar ani jedno euro. Region Kantábria však požaduje odškodnění. Podle bbc.com chyba znamená to, že nové vlaky budou dodány až v roce 2026. To je o dva roky později, než bylo původně plánováno. Předseda regionální vlády Kantábrie Miguel Ángel Revilla popsal celý projekt jako podraz vyzval a k urychlenému řešení celé situace, zatímco Adrián Barbón, premiér sousední Asturie, uvedl, že je zmatený, naštvaný a zklamaný.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze