Gabe Newell, legenda herního světa a tvůrce platformy Steam, už dávno nesní jen o lepších hrách. Jeho vize sahá až do lidského mozku — doslova. Společnost Starfish Neuroscience, kterou Newell spoluzaložil v tichosti už v roce 2019, nyní odhalila plány, které zaujaly celý technologický svět. Ještě letos totiž chce představit svůj první vlastní BCI čip (brain-computer interface).
Klíčové vlastnosti čipu:
- Nízká spotřeba energie: pouze 1,1 mW při běžném záznamu mozkové aktivity
- Miniaturní rozměry: 2 × 4 mm, BGA s roztečí 0,3 mm
- Dvojí funkce: dokáže jak snímat mozkové signály, tak cíleně stimulovat mozek
- 32 elektrodových bodů, z toho 16 kanálů může současně zaznamenávat při frekvenci 18,75 kHz
- 1 proudový zdroj umožňující stimulaci libovolných dvojic elektrod
- Integrované sledování impedance a měření přechodového napětí při stimulaci
- Vestavěné digitální zpracování dat a detekce výbojů – umožňuje komunikaci přes bezdrátové rozhraní s nízkou šířkou pásma
- Vyrobeno technologií TSMC 55nm
Důležité je rovnou uvést, že na rozdíl od Neuralinku Elona Muska se Starfish nechlubí kompletním řešením k implantaci, ale začíná u srdce celé věci – vlastního elektrofyziologického čipu, který má zaznamenávat a stimulovat mozkovou aktivitu.
Malý čip, velké schopnosti
Technické parametry jsou každopádně působivé. Čip má rozměry jen 2 × 4 mm, zvládá současný záznam z 16 kanálů, přímou stimulaci mozku a funguje při spotřebě pouhých 1,1 mW – tedy bez nutnosti baterie, což umožňuje napájení bezdrátově. Starfish zároveň věří, že více menších implantátů rozesetých po mozku může být účinnější než jeden velký, protože mnoho neurologických poruch souvisí právě s nesprávnou komunikací mezi různými částmi mozku.
Vedle samotného čipu jsme se dozvěděli, že Starfish pracuje i na dalších technologiích:
- Precizní hypertermii – zařízení, které dokáže cíleným ohřevem ničit nádory
- Roboticky řízené transkraniální magnetické stimulaci (TMS) – pro léčbu depresí či bipolární poruchy
Zní to sice jako sci-fi, ale jak dodává The Verge, díky miniaturizaci, úspoře energie a novým přístupům k mozkové terapii se tyto technologie mohou dostat blíže k běžné klinické praxi.
A co hry?
Vzhledem k minulosti Gabe Newella, který stál za tituly jako Half-Life, Portal, DOTA 2 nebo Counter-Strike, a jeho distribuční platforma Steam prakticky předefinovala, jak dnes hráči nakupují a hrají hry na PC, se samozřejmě spekuluje o tom, že BCI by mohlo proměnit herní zážitky – například ovládat akci přímo myšlenkami nebo „cítit“ dění ve virtuální realitě.
Zní to jako šílenost? Nyní možná ano. Ale když vám Gabe Newell oznámí, že budoucnost gamingu vede skrz lebku, možná je čas nasadit helmu – nebo čip.